Hej!
Undrar om det är ok att bygga ett plasttak över den gång på 1,5 meters bredd mellan förråd/carport och huset? Jag slipper då nederbörd på gången och kan gå torrskodd mellan bil, förråd och husets ingång. Finns brandskyddsskäl mot detta? Taket skall luta ner mot carport/förrådets tak där avrinning sker. (Jag kanske lade detta inlägg i fel avdelning?)
Photoshoppad bild:
takdel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh,
Ralph
 
Redigerat:
Inget brandskyddskrav, dock krävs bygglov. Brukar vara svårt att få till stånd sådana bygglov, för garagate/carporten blir inte längre komplementbyggnad. Men misstänker att SBK kan göra avsteg här...
 
Bygglov krävs, men borde vara enkelt att få om du har yta kvar. Som aedwall säger kan det dock finnas nån bestämmelse om fördelning mellan huvud-/komplementbyggnad som gör det lite svårare.
 
Förr fanns en regel, om man byggde ett enkelt tak över en uteplats ej överstigande 12 kvm golvyta så behövdes inget bygglov. Är denna regel borta?

(möjligen var/är denna regel lokal och varierar från kommun till kommun)?

Annars kan jag tänka mig att den regeln även skulle kunna appliceras på detta tak = inget bygglov
 
Du tänker på att man (i dag) får bygga 15 kvm skärmtak utan bygglov. Det gäller i hela landet, men jag tror nog att betydelsen av "skärmtak" tolkas olikt i kommunerna. Några kommuner godkänner kanske det där?
 
Jo, haavard, det stämmer. Jag mailade bild och förfrågan till kommunen och fick följande svar:

Hej
Har du inget annat skärmtak kan du utan bygglov bygga ett på totalt 15 kvm, eller flera men den totala ytan får ej överstiga 15 kvm.
Den åtgärd som du frågar om blir ca 13,5 kvm och kräver alltså inget bygglov om du inte har andra skärmtak

//
Jag har ett skärmtak tidigare, är på 1,5 kvm så det blir precis!

/Ralph
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.