Vi har lagt takpapp på läkt. Men satte inte fast det ordentligt med någon bräda och när det blåste ordentligt en natt så slets pappen lös och blåste upp, ungefär halva taket av ca 25kvm. Vi vek då ned den något veckade pappen och spikade fast den igen.
Taket har nu börjat läcka in på 2-3 ställen. Inte mycket, det kommer någon liten droppe nu och då när det öser ned. Vi har inte isolerat ännu underifrån. Vi kommer att ha falsad takplåt ovanpå, så småningom.

Men det känns ju ganska omöjligt att lokalisera vart det läcker in, det kan ju läcka in och rinna utmed läkten under pappen?
Hur gör man för att komma tillrätta med detta, eller kan man lägga plåttaket ovanpå trots detta? Vi vill ju inte heller ta några risker, vilket kan medföra att vi kanske måste riva bort hela plåttaket...
Har läst att man kan använda tjära eller takpapplim, men om man inte vet VART det läcker in?

Hjälp vad gör man?
 
När jag pappade garagetaket läckte det in vatten på några ställen när det regnade två dagar efteråt. Det orsakades av att jag spikat 4 stycken spik snett (inte mycket - knappt märkbart). Då rann vattnet längsmed råsponten och droppade in.

Jag löste det genom att köpa tätningsmassa för tak. Det spacklade jag på alla spikhuvuden på hela taket samt där pappen skarvats. Det kom inte in en droppe efter det.

Mitt råd är att gå upp på taket och leta efter spikhål eller spik som sitter snett. Oftast brukar vattnet droppa in i närheten av hålet. Det rinner ner till första råspontsbräda och rinner sedan längs med den.
 
Tack för det snabba svaret. Känns lite som att leta en nål i en höstack, kanske säkrast att gå på alla spikhuvuden och skarvar då.
 
Entreprenörer använder rökväskor för att upptäcka eventuella hål. En väska som laddas med en patron som skickar ut rök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.