Nu när det regnar kraftigt och blåst 25-30 m/s i byarna märkte jag att det läckt in en mycket liten mängd vatten på den delen av taket som vätter västerut. Verkar som det tränger in lite vatten där det är spikat. Efter en dag med regn och blåst har det bildats en mycket, mycket liten punkt med vatten på isoleringen på sina ställen, se bild. Så fort det slutar regna och blåsa så mycket som det gjort nu torkar allt upp, och det finns inga tecken på mögel eller skador.

Ska man försöka täta eller bara låta det vara? Taket är 22 år gammalt med betongpannor. Pannorna ligger som de ska, ingen nocktätning finns
Trävägg och tak med skugga, ventileringsgaller och lysande punkt (troligen sken från belysning).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med utstickande spikar, byggfel, olycksrisk, ojämn yta, obehandlade träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul isolering med skumstruktur, ligger på träyta, viss fukt eller missfärgning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Se över yttertaket till våren, har du tur går det att plocka bort pannorna och täta spikarna med en burk asfaltskitt eller en patron butyltätning ev kan du ju komplettera med en våd underlagspapp eller takduk över nocken och hålet jag tror är en mögel stopper/ventilations beslag som kan läcka om det blåser kraftigt.
 
F fribygg skrev:
Se över yttertaket till våren, har du tur går det att plocka bort pannorna och täta spikarna med en burk asfaltskitt eller en patron butyltätning ev kan du ju komplettera med en våd underlagspapp eller takduk över nocken och hålet jag tror är en mögel stopper/ventilations beslag som kan läcka om det blåser kraftigt.
Ska ha upp solceller till våren, funderar på att be montörerna ta en titt eftersom det är snickare som håller på med tak som fixar montaget

Takpappen ser fin ut om man lyfter på enstaka pannor, läcker inte heller om det bara regnar utan det krävs att det blåser mycket för att det ska droppa in
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Ska ha upp solceller till våren, funderar på att be montörerna ta en titt eftersom det är snickare som håller på med tak som fixar montaget

Takpappen ser fin ut om man lyfter på enstaka pannor, läcker inte heller om det bara regnar utan det krävs att det blåser mycket för att det ska droppa in
Kan det vara 'hålet', det jag förmodar är en mögel stopper som släpper in fukt vid extremt väder?
 
F fribygg skrev:
Kan det vara 'hålet', det jag förmodar är en mögel stopper som släpper in fukt vid extremt väder?
Kan vara så att det kommer in där men tror inte det, är inte blött vid själva hålet om man känner på kanterna.

Har ett ställe som ligger längre ifrån mögel stoppern där det också droppat lite. Vid det stället möter takkupa vanliga taket så där antar jag att det behöver tätas där tak/kupa möter varandra, också där det har varit värst, men fortfarande mycket lite och torkat upp dagen efter
 
  • Inomhus, träbjälklag och reglar, plastfolie, byggkonstruktion, vinklad, oavslutade arbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett >20 år gammalt tak som läcker skulle jag inte montera solceller på utan att veta att det håller helt tätt, funderat på ny underlagsduk?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett >20 år gammalt tak som läcker skulle jag inte montera solceller på utan att veta att det håller helt tätt, funderat på ny underlagsduk?
Det var rätt när vi inspekterade för solcellerna, men då hade det inte blåst lika mycket såklart. Är det jättedyrt att lägga ny duk? Skulle ju gå att göra när de ändå har ställningar där uppe.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Det var rätt när vi inspekterade för solcellerna, men då hade det inte blåst lika mycket såklart. Är det jättedyrt att lägga ny duk? Skulle ju gå att göra när de ändå har ställningar där uppe.
Gör du det själv är det inte så dyrt, men att behöva plocka ner solcellerna om något är för att underlagstaket och anslutning mot kupan läcker verkar både svårt och dyrbart tycker jag.

Hur lång livslängd tänker du att ditt tak med betongpannor har, räcker dina pannor solcellernas livslängd ut eller vore det kanske bättre att satsa på ett helt tätt nytt tak på huset innan du kostar på solcellsinstallation?
 
F fribygg skrev:
Gör du det själv är det inte så dyrt, men att behöva plocka ner solcellerna om något är för att underlagstaket och anslutning mot kupan läcker verkar både svårt och dyrbart tycker jag.

Hur lång livslängd tänker du att ditt tak med betongpannor har, räcker dina pannor solcellernas livslängd ut eller vore det kanske bättre att satsa på ett helt tätt nytt tak på huset innan du kostar på solcellsinstallation?
Antar att pannorna håller 50-60 år eller längre om man läser lite forskningsrapporter och med tankespår att det främst är hus från 70 talet där originaltaket börjar bytas. Taket/huset är från 2002 så hade nog tänkt att det har 30-40 år kvar i livslängd.

Just där det läcker kommer det faktiskt inte komma solceller, men ska slå företaget som ska sätta upp panelerna en signal och se om de kan täta i sammanbodd med montage.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Antar att pannorna håller 50-60 år eller längre om man läser lite forskningsrapporter och med tankespår att det främst är hus från 70 talet där originaltaket börjar bytas. Taket/huset är från 2002 så hade nog tänkt att det har 30-40 år kvar i livslängd.

Just där det läcker kommer det faktiskt inte komma solceller, men ska slå företaget som ska sätta upp panelerna en signal och se om de kan täta i sammanbodd med montage.
Då är det ju rimligt att pannorna håller solcellernas livslängd, men underlagstaket och eventuellt plåtslageriet mot kupan skulle jag se till att ha åtgärdat innan jag släppte upp solcellsinstalatören på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.