Hej! nu är det så att jag flyttade in i en lägenhet försnart 2 månader sen. de som gör mig galen är att jag hör varenda steg de en våning upp tar. jag börjar nu misstänka att taket är fel byggt, eller att de på något sätt förstärker ljudet? Huset är från tidigt 1900tal. Kom med förslag hur jag ska lösa problemet? vad man kan testa osv

(ser ni springan där det inte är någon list? tror ni de kan påverka?
 
  • IMG_0804.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0805.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett trähus? Gamla hus kan vara väldigt lyhörda utan att något är direkt fel. Vad är det för takhöjd? Ett nedpendlat undertak är en bra lösning.
 
@ TS

Snabbt svar, ja med dagens skallkrav på luft- och stegljudisolering är bjälklaget felkonstruerat. På den tiden byggde man så, dvs inga frikopplande element och ofta med byggmästarblandning som fyllning.

Den list som saknas har i detta fall ingen betydelse för stegjluds isoleringen. För att kartlägga ljudets väg samt vilka frekvensområden som behöver dämpas bör en stegljuds- och luftljudsmätning göras (brukar kosta runt 10 kkr ).

Vanligaste åtgärden är att man precis som Oscar skrev, pendlar ned ett undertak, dock ej vanligt T-24 bärverkstak för rumsakustik utan ett frikopplande iso-hangerstak med 3 - 4 lag gips.
Ett tungt, gummiupphängt tak som är helt frikopplat från bjälklag och väggar helt enkelt.
 
huset är ett gammalt tegelhus från kanske 1900. takhöjden är ca 2.9 meter
 
Mycket kloka och bra ord och svar här. Är själv akustiker och har gjort många mätningar på liknande hus. Det du beskriver är helt normalt och oftast är man en 5-10 dB bort från att klara dagens stegljudskrav på liknande hus. Åtgärder som blir aktuella då är generellt sett en pågjutning med betong (då man bygger nya lägenheter på vind) eller ett nedpendlat undertak. Några detaljer att ta hänsyn till är att konstruktionen ofta har en kritisk resonansfrekvens vilket leder till att det undertak du bygger måste ha en ganska stor bygghöjd, kanske 20-30 CM för att få en god effekt men det räcker normalt med två lager gips och mineralull ovan undertaket för ett resultat som gör att man uppfyller krav för nybyggnationer idag. Kan tillägga att runt 1/10 inte anser att dagens krav är bra nog ändå så all är inte nöjda bara för att man klarar dagens nivå.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Öronproppar alternativt köpa tofflor till grannen.
 
Oscar H G Dyrstad skrev:
det finns inte något englare man kan köra?
Nej, tyvärr inte.
 
Nej det blir tyvärr inte enklare än så. Men du kan få en marginell förbättring om du isolerar upp hålet med mineralull och drar på ett lager gips. Men med största sannolikhet inte så stor skillnad så du blir nöjd.
 
DrGreenbaum skrev:
Nej det blir tyvärr inte enklare än så. Men du kan få en marginell förbättring om du isolerar upp hålet med mineralull och drar på ett lager gips. Men med största sannolikhet inte så stor skillnad så du blir nöjd.
vilket hål? menar du vad man nu ska kalla de öppingen i mitten eller springan vid väggen?
 
Öppningen i mitten.
 
  • Gilla
Andrea78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.