Nu ska vi se om jag kan förklara vad det är jag undrar över...

Jag bygger ett stort uterum med burspråk och brutna hörn (typ Willlab rum 8-21). Jag har kikat runt på alla handlare för att se hur de bygger taket utan att lägga takbalkarna ovan på överliggaren (se bifogad bild). För att förtydliga vill ja INTE ha det som på bilden.

a) Skär/jackar man ut i balkarna för att få rätt nivå? Påverkar inte det hållfastheten?
b) Fäster man balken med balksko och fortsätter med mindre dimension på andra sidan?

Sen undrar jag hur man bör göra i det hörn som ligger närmast huset, dvs där taket går ut närmare 1.5 m ut i luften?
Jag vill unvika ha stor dimension på den yttersta balken.

Vore grymmt om någon som har byggt med Willab eller om någon vill ta detaljbilder på redan byggt uterum.
 
  • överliggare.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde ungefär som ditt alternativ b), fast istället för balkskor drog jag franskskruv från yttersidan av överliggaren, blir snyggare. På andra sidan förlängde jag bara balkarna med diverse virke eftersom jag har inbyggd takfot så syns det ändå inte.
 
För att få största möjliga bärighet på sin takbalk av limträ så skall den vila på sitt upplag.
Dvs ligga PÅ hammarbandet eller ligga I en balksko monterad på hammarbandets insida. Alla andra infästningar minskar bärigheten på balken. Detta betyder inte att man inte kan använda andra infästningar men dessa gör att man inte kan utnyttja takbalken optimalt........ större takbalks dimension krävs.

Håller själv på att bygga uterum.... nja har inhyrda snickare, eftersom min tid inte räcker till. Och där är det balkskor i kombination med "urjackad" balk som gäller.

Jag tycker heller inte om lösningen som redovisas i TS:s bild, tycker den tar "för mycket" plats i anspråk. Dock är den nog den enklaste lösningen. ´
Men vilken lösning man än väljer så skall man tänka på att takbalken skall "vila" på ett PLANT underlag. Och eftersom man inte vill jacka ur hammarbandet så får man göra jacket i takbalken. Annars kommer den att vila på hammarbandets hörn vilket inte heller är bra.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.