Hej,
Gipsplattorna som utgör taket i badrummet håller på att falla ner: det börja synas glipor mellan vissa plattor. Jag tänker göra om taket i badrummet helt.
Mina frågor är:
1- kan jag utan vidare riva plattorna och ersätta dem med, exempelvis träpanel?
2-behöver jag inte ett tättskickt bakom panelen? (just nu finns det ingenting: gips plattorna är spikade på reglar, som själva är spikade på brädorna som utgör golvet på vinden)
3-behöver jag behandla panelen på ett särskildt sätt?
Jag har en fuktstyrd fläkt i ytterväggen i badrummet, och isolering över badrummet är embart ekofiber (40cm).
Tack i förhand
Hälsningar
Laurent
 
laD skrev:
Hej,
Gipsplattorna som utgör taket i badrummet håller på att falla ner: det börja synas glipor mellan vissa plattor. Jag tänker göra om taket i badrummet helt.
Mina frågor är:
1- kan jag utan vidare riva plattorna och ersätta dem med, exempelvis träpanel?
2-behöver jag inte ett tättskickt bakom panelen? (just nu finns det ingenting: gips plattorna är spikade på reglar, som själva är spikade på brädorna som utgör golvet på vinden)
3-behöver jag behandla panelen på ett särskildt sätt?
Jag har en fuktstyrd fläkt i ytterväggen i badrummet, och isolering över badrummet är embart ekofiber (40cm).
Tack i förhand
Hälsningar
Laurent
1). ja, kan vara svårt att slänga dom bara (inte alla sopstationer tar i mot dom, ev miljö avgift förekommer också).. Se till att inte skada dom, det är dammet som är farligt har jag förstått.. skydds mask är nog att föredra.

2). I tak behövs inget tätsikt enligt reglerna. Men du kommer att få fuktvandring där igenom. Fukt vill vi inte ha på vinden. Tydligen ska det finnas nån färg (våtrumsfärg??) man målar på som ska vara hyggligt tät.. Annars är det ju plast som gäller..

3). Vet inte riktigt.. om ingen annan vet kolla i nån färghandel, våtrumsfärg kanske?
 
ahha.. gips.. det är bara att slita ner o kasta.. helt ofarligt vad man vet i dag..

så 1) slit ner o kasta.
 
Tack så mycket
L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.