Har köpt ett soutteränghus från -74 med valmat tak och tilläggsisolerad vind. Vid besiktning framkom det att det är mindre mikrobiell påväxt på insidan av taket, och tecken på att lite vatten tar sig in vid genomföringar (ex skorsten). Tänker att vi ska byta tak då vi även vill montera solceller.

Huset har självdrag, så en annan sak vi vill göra är att byta ventilation, troligtvis sätta in ftx som jag då tänker hamnar på vinden.

Det jag funderar på är ordningen man borde göra detta i. Finns det någon fördel med att installera ftx innan takbyte, eller spelar det ingen roll? Det jag tänker på då är om det blir nya genomföringar i taket från ventilationen och om det är bättre att man lägger nytt tak efter att alla genomföringar är på plats så att säga, eller om man gör nya genomföringar i det nya taket i efterhand.

Jag förstår att det inte är något konstigt med att göra nya genomföringar i ett tak, men om jag ändå har chansen att göra arbetet i en viss ordning vill jag gärna göra det optimalt (om det är någon skillnad).
 
Vi monterade FTX och bytte tak samtidigt, vi bytte även råsponten. Detta underlättade enormt för ventilationsfirman framförallt för rördragning på vinden samt nån håltagning ner till bostadsplanet som låg nära yttervägg. Men det huset hade en väldigt trång vind ( låg taklutning). Men det gäller förstås att hitta vent. firma och takläggare som kan samarbeta om Ni tänker leja bort jobben.
 
Vi har tänkt leja bort jobben, kan tänka mig att det vore smidigt att göra samtidigt men det känns svårt att hitta firmor som har möjlighet att samarbeta, speciellt eftersom vi eventuellt vill lyckas hitta takfirma och solcellsfirma som kan samarbeta.
 
En idé kan ju vara att börja med att ta hem en vent. firma så kan väl dom ganska fort bedöma hur jobbet ska göras
 
Yes, det kan nog vara vettigt :) Har börjat titta efter lämpliga firmor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.