I vilken ordning bygger lösvirkesbyggare när det är 1 1/2-plan? Innertak bv eller golv öv? Tänker mest på elektrikern som ska dit o dra rören, enligt honom går det vilket som.

Själv tänkte jag såhär: glespanel i bv (och även öv), isolera och lägg golv öv. Fast hur blir det då med elen som ska upp till öv? Ja, det kanske går att dra uppifrån s.a.s, när innerväggarna reglats upp på öv?

Sen undrar jag om det verkligen behövs plastfolie i bjälklaget på huset, till vinden OK, men bv?

/me
 
Tack för svar, ungefär som jag tänkt.
Golvet ska du vänta med så länge det går om du inte ska lägga notade golvspånskivor och ställa mellanväggarna ovanpå det.
Vilket/vilka alternativ finns det här på öv? På bv får plattan torka ut men öv vill vi göra klart så fort det går för att kunna flytta in där.

Vindsbjälklaget ska ha lösull, där måste vi förstås sätta folie o gles. Hade inte tänkt behöva gå igenom folien med el utan låta rören gå i glesen.

2)
Diffspärren/platsfolien ska inte gå under hela bjäklaget på ett 1½-planshus. Bara under den del som är fram till stödbensväggen på Öv från yttervägg räknat. Där ska den vikas upp genom bjälklaget och tätas med tejp p.b.s. om bjälkarna. Sen släpper du ner plastfolien som kommer från Öv tak via stödbensväggen, så att du får överlapp nere vid golvet. Kläm fast överlappningen med en horisontell bräda/regel på framsidan stödbensväggen före beklädnad.
Ungefär så blir det fast vi har förhöjt väggliv och inga stödben utan det ska först vara en folie som du beskriver kring bjälklaget, sedan plastas öv och bv.

Tack för svar, nu vet jag hur jag ska svara elektrikern, tror jag :)

/me

 
Trodde jag! I min värld gick dragningen till bv i mellanbjälklag och till öv i vindsbjälklag. Nej, säger elektrikern, kortaste väg=mindre rör =mindre pengar, därför lägger man så mycket som möjligt/allt i mellanbjälklaget. Det innebär att man borrar i bjälkarna för öv dragning och släpper en längd där mellanväggarna kommer. Sen får jag borra hål på rätt ställe när jag lägger golvet.

Fråga 1: Är elektrikerns beskrivning den optimala installationen?

Fråga 2: Hur mycket dyrare kan det bli i mtrl-kostnad att dra i två bjälklag?

Fråga 3: Vilket är billigast; slang eller VP-rör, eller rentav fördragen tråd i slang?

Fråga 4: Var handlar man elmtrl billigast, finns det mängdrabatter att få hos näthandlarna eller ska man fördela sina inköp?

/me
 
Ett sunt o logiskt svar, som jag förstår det (dessutom stämmer det ju med "min värld")

Tänker bolla över till El-forum för ev kommentarer.

/me
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.