Hej.
Bytt plåttak på stugan o bad dom lägga läkt(eftersom det inte fanns någon sen tidigare)innan nya taket kom på. O byta skadat rote,men tog stegen upp på vinden o möttes av detta.
Vad har snickarna gjort?
 
  • Rörig vind med träreglar, isolering och byggmaterial under ett nytt plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Peter Wede skrev:
Hej.
Bytt plåttak på stugan o bad dom lägga läkt(eftersom det inte fanns någon sen tidigare)innan nya taket kom på. O byta skadat rote,men tog stegen upp på vinden o möttes av detta.
Vad har snickarna gjort?
har du frågat dom ?
Det är svårt att förstå med din knappa information. Men om jag försöker tolka text och bild rätt så har som bara tagit bort dålig råspont och inte ersatt ? Om det inte var det ni kom överens om så är det väl bara att höra av sig till firman ?
 
Rickard.
Dom har byggt om det till ett (delvis) frihängande underlagstak med kondensväv, eller i alla fall gjort ett försök då det inte är helt enligt boken..
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
har du frågat dom ?
Det är svårt att förstå med din knappa information. Men om jag försöker tolka text och bild rätt så har som bara tagit bort dålig råspont och inte ersatt ? Om det inte var det ni kom överens om så är det väl bara att höra av sig till firman ?
Jag ska ringa o kolla med ansvarig snickare o kolla vad dom gjort. Det e mest det där vita som både använts som passbitar på takstolar o som ligger på tidigare rote jag undrar vad det är.
 
Ser ut som de tagit bort dålig råspont och lagt distanser där det är borttaget och spikat ny över hela taket... antar att man sparar lite rivning.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Ser ut som de tagit bort dålig råspont och lagt distanser där det är borttaget och spikat ny över hela taket... antar att man sparar lite rivning.

/ATW
Så du menar det vita är ny råspont? Finns den i vitt oxå?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Dom har byggt om det till ett (delvis) frihängande underlagstak med kondensväv, eller i alla fall gjort ett försök då det inte är helt enligt boken..
Tror du kan ha rätt, vad har dom gjort fel? Skulle all gammal spont tagits bort?
 
P Peter Wede skrev:
Tror du kan ha rätt, vad har dom gjort fel? Skulle all gammal spont tagits bort?
Det kan inte vara så bra om kondensväven ligger och gnager mot diverse ändvirke.
 
Rickard.
P Peter Wede skrev:
Tror du kan ha rätt, vad har dom gjort fel? Skulle all gammal spont tagits bort?
Det är en lösning men man kan också läkta upp minst 45mm ovanför sponten längs takstolarna så väven är frihängande på riktigt ovanför.

Väven ska hänga lite mellan takstolarna för att leda vattnet bort från spikhålen och ge utrymme mellan väv och bärläkt.
 
Redigerat:
P Peter Wede skrev:
Så du menar det vita är ny råspont? Finns den i vitt oxå?
Får nog ändra mig... ser ut som någon slags duk/skivmaterial.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.