Håller på att renoverar badrummet på övervåningen , och det kom fram ett väldigt fint tak med breda spontade brädor, huset är sen början på 1900 talet. Skulle gärna vilja behålla det. Vilka åtgärder behöver jag vidta? Var som hastigast upp på vinden (är nyinflyttad) där var det tilläggsisolerat med glasull/stenull med ett lager papp av nått slag som ligger direkt emot brädtaket. Jag ska oavsett upp med isoleringen specifikt över badrummet för att dra el. Vad bör jag sen? Funkar det att lägga tillbaks isoleringen eller blir det fuktskador? Kan tillägga att det är bra ventilation uppe på vinden
 
kulle
Viktigast är att du har bra ventilation i badrummet
 
Om det saknas ångspärr/plats i badrumstaket när du måla med bra täckfärg , kanske våtrumsfärg i taket.
 
Claes Sörmland
Det viktgaste är väl att innertaket är någorlunda tätt så att det inte rör sig fuktig luft upp till vinden i nån glipa tänker jag. Har man ordentlig ventilation med fläkt som går hela tiden så borde ju undertrycket också hindra detta p g a undertryck i badrummet. Med skorstenseffekten mot vind kan vara rätt rejäl i gamla hus om det vill sig illa.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Jag har ju möjlighet att lägga en ångspärr i och med att jag ska upp med isoleringen för att dra el. Kan det vara vettigt? För absolut förekommer springor, inte så att jag ser isoleringen/pappen, men det har ju torkat isär i sponten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.