Blir många funderingar nu inför badrumsbygge. Gemensamt har vi bestämt, jag och frugan, att det ska vara plastmatta på golvet. Det hörs att huset rör på sig. Jag skulle vilja måla på väggarna, men det har jag ännu att övertyga henne om (hon vill ha kakel och jag tycker det är ett dött, trist material). Ev en snygg plastmatta, känns som utan tvivel det tryggaste.

Men taket har vi inte rikigt kommit till än. I övriga huset sitter/kommer det att sitta råspont som vi målat. En idé skulle vara att måla med våtrumsfärg på sponten där också. Men då har jag några frågetecken.

Vi har ingen plast i huset, inte heller mot vinden. Frågan är hur vi gör med badrummet. Idag är det lilla utrymmet helt täckt med plastmatta. Men om vi väljer annat material, hur gör vi då med taket? Hur får man plasten att sluta tätt mot väggarna så det blir en tät cell sas?

Sponten blir ju allt annat än tät, är det ok om det sitter plast bakom?

Idag består nästa hela badrummet av snedtak. Vi ska göra det större, men det kommer ändå vara mkt snedtak dit det kan stänka vatten. Funkar det ändå att ha råspont med våtrumsfärg på?


Hoppas på lite klargörande svar.
 
Jag vart rekommenderad att sätta plast ovanför taket i badrummet. Jag skruvade upp spånskivor belagda med nåt vitt som ger en skrovlig yta (kan vara färg :) vet inte) satte plasten med häftapparat och det vart inte helt tätt ut mot väggarna men det fick vara som det blev helt enkelt. Det enda sättet att få den konstruktionen tät vore att limma plasten med nåt längs takvinkeln men det tyckte jag blev överkurs, det sitter ju tak och taklister utanpå plasten och man spolar inte vatten upp dit så det kan inte röra sej om några större mängder fukt som tränger dit ändå.
Tror jag, men jag är i allra högsta grad hempulare när det gäller det här :)
 
Vad jag vet finns det inga regler alls om hur ett tak ska se ut i ett badrum. Shhh säg inget till de som skriver diverse regler för då ska vi snart lägga membran där oxå. ;)
Att det ibland sedan kan vara smart att ha något som inte suger i sig fukt som en svamp är ju smart och har man badrum direkt under en oupvärmd vind bör man nog fösöka sätta plast för att minimera läckaget uppåt. Jag har haft byggpapp hängade i badrums taket för att få känslan av fiber mm i ett framtida tak och på den pappen har jag inte sett några tecken på att den sugit fukt mer än där grabbarna stängt vatten vid ivrigt badande.
 
Vi har ouppvärmd vind ovanför så det kanske var därför som jag fick den uppgiften, däremot inget om att det var noga med att få supertätt i kanten.
 
ok det låter bra. Men hur ser ni på råspont då? Men om byggpappen inte visade tecken på fukt borde råspont gå bra så länge det är luftspalt bakom. Fast det är egentligen det minstre problemet, värre är att försöka få frugan på mitt spår.

Fast jag har haft flyt på sistone. I förra veckan tappade jag nästan hakan när hon utan omsvep accepterade att vi målar badrummet med våtrumsfärg istället för kakel. Jag hade mobiliserat för en lång och hård kamp.
 
Det eviga dilemmat det här med att övertyga frun om livets nödvändigheter :)

Tak är ju inget som ens branschorganisationer lr försäkringsbolag har några allvarligare åsikter om än så det är uppenbarligen inte nåt problem normalt.
Hur mycket vatten kommer det att komma på råsponten då? som tak lr halv-vägg i en dusch med tonåringar så kan Du nog få problem men som tak i badrum tror jag inte det är nån fara om Du målar den med våtrumsfärg.
Utan att vara expert så tänker jag att det värsta som kan hända är att Du får in mycket vatten bakom sponten och att det vattnet rinner på insidan ner bakom mattan på väggen. Är det i duschen så skulle jag ha låtit våtrumsmattan på väggen gå upp tillräckligt långt för att plasten under sponten ska gå att dra ner utanpå, sen råspont utanpå det.
Men hade jag ett snedtak som också gick in i duschen skulle jag förmodligen gjort en duschhörna där jag satt nåt annat i snedtaket just där och sen använt råspont i resten av rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.