Hej!
Nu fattar jag ingenting!

Har haft kontakt med en bank ang byggkreditiv (för tomt och hus, allt i samma paket liksom). För att få det så vill de ha (utöver den sedvanliga kreditprövningen och att man har kontantinsats om (minst) 10%):
  • bygglov
  • entreprenadkontrakt
  • förhandsvärdering
  • Ritningar
  • Lyftplan
  • Kvalitetsansvarig
  • Produktionskostnadskalkyl

Men - för att vi ska kunna bestämma oss för om vi ska köpa tomten i fråga så behöver vi ju veta om vi kan få byggkreditivet beviljat - och det måste vi ju veta INNAN vi börjar diskutera bygglov etc.

Det känns som att det kanske är att jag har missat något - eller? Är det så här det fungerar? I vilken ordning ska man göra saker och ting??? Att fixa bygglov och sånt kan ju ta avsevärd tid tänker jag mig...

Hälsn Wila
 
Byggkreditivet kan ni nog inte ta ut förrän ni äger tomten och har fixat ovanstående, eftersom banken har fastigheten med byggnad under uppförande som säkerhet. Förslag på ordning (går säkert att göra på andra sätt också):

* Välj vilken sorts hus ni vill bygga på tomten. Ta in offerter från flera olika företag och välj ut det som verkar bäst.
* Gör en grov budget för hela bygget. Diskutera även bygget med en fastighetsmäklare med kännedom om området, som kan bedöma om värdet i färdigbyggt skick motsvarar kostnaderna.Om det blir för dyrt, börja om från början.
* Skaffa ett lånelöfte från banken på x kronor innan ni köper tomten, som skall motsvara hela byggkreditivet.
* Skaffa finansiering för tomtköpet. Vissa banker vill baka in detta i byggnadskreditivet, så då behöver ni skriva kontrakt med husleverantören först. Bäst är om man kan betala tomten med egen kontantinsats eller genom att öka belåningen på sin nuvarande bostad.
* Köp tomten (helst villkorat att ni får bygglov!)
* Under tiden ni väntar på bygglov, finslipa alla detaljer när det gäller ritningar, tillval i huset etc, och förbered alla entreprenadkontrakt. Gör en slutlig produktionskostnadskalkyl.
* Gör en förhandsvärdering
* Bygglov erhålls
* Skriv kontrakt
* Ta ut pantbrev i fastigheten och starta byggkreditivet.
 
Det jag lärde mig under vår process är att göra det hela lite parallellt. Dock bör man ha räknat själv hur mycket man själv VILL lägga på husbygget.

Vet man hur mycket man vill lägga kan man gå till banken för att höra om det är rimligt hos dem. Ofta vill de att man gör en ansökan då också.

Vet man hur mycket man vill lägga kan man gå till de olika husleverantörerna för att få en offert/pkk. Tänk på att dra bort minst 10% från ert max (för att ha som marginal) när ni talar med husleverantörerna.

Bestäm sedan en husleverantör, fixa bk, skriv kontrakt på tomten, få in den i kreditivet, skriv kontrakt på huset, fixa bygglov.

Tycker annars att MagDah hade med det viktiga......
 
Tack för bra information! Man lär sig något nytt nästan varje dag!:)
Wila
 
Om jag minns rätt så fick vi vårt kreditiv innan vi köpte tomten och innan bygglovet var klart. Banken ville se produktionskostnadskalkylen och ritningar och självklart veta vilken tomt det handlade om men sen kunde vi låna till tomten på kreditivet när vi köpte den.
 
mr_bygg skrev:
Om jag minns rätt så fick vi vårt kreditiv innan vi köpte tomten och innan bygglovet var klart. Banken ville se produktionskostnadskalkylen och ritningar och självklart veta vilken tomt det handlade om men sen kunde vi låna till tomten på kreditivet när vi köpte den.
Samma här. Banken har bara sett produktionskostnadskalkylen och vill se kontraktet på tomten för att starta kreditivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.