Hej.

Nu har jag ställt till det. Konstruktionen är; Golvspån, glespanel, golvvärmeslang i plåtar. Fastskruvad masonit (för att ha något att limma i). På denna har vi nu limmat ett lager golvgips. (sedan lägger vi klinker)

Problemet är att jag felberäknade behovet av skivlim. Vi måste ju liksom en bit över montageskruvarnas huvud. Märktes att det var väl lite redan igår, så vi skruvade också. Idag när jag går på golvet verkar det mesta stelt, men på vissa ställen är det inte fast.

Nu står jag inför följande alternativ.

1. Fästa med mera skruv :/
2, lägga på ett lager gips till och hoppas det blir stabilt då
3. Riva upp gipsen och lägga på ett tjockare lager lim, för att sedan göra om
4. Riva upp gipsen och flytspackla istället (plånboken slipper gärna detta alternativ, men behövs det så)
5. Något annat förslag!!??


Tack på förhand.
 
S
Att skruva en skiva till kan vara vanskligt , det är GV-slang under , lätt att skruva i dom , om du vet exakt var dom är kan du skruva annars inte , då riva upp det är nog ett måste
 
S skutten11 skrev:
Att skruva en skiva till kan vara vanskligt , det är GV-slang under , lätt att skruva i dom , om du vet exakt var dom är kan du skruva annars inte , då riva upp det är nog ett måste
Hej, Tack för svar, började tappa hoppet ;)

Tjaa, vi har markerat ut dem hyffsat väl. Har ändå varit livrädda när vi skruvat. Men tar vi ett till lager, rikligt med skivlim, borde vi väl inte behöva skruva!!??

Kanske varit lite övernojjig. När jag stampat (inte jättehårt) på det igen känns det trots allt rätt fast, bara enstaka delar man kan finna rörelse. Undrar om inte ett till lager gips skulle göra susen. Dock skulle jag gärna slippa göra det allt för högt. Riva upp, prima och flyta kunde ju kanske vara ett alternativ, om än dyrt :/

Off topic... Undrar förresten om jag skulle testa slangen för läckor innan vi fortsätter. En uppblåst ballong i vardera ände av slangen borde väl kunna avgöra den saken.
 
Vill inte säga vad var det jag sa...
Men så här kan det / går det när man hittar på egna lösningar tyvärr

Nu är det bara att bita i det sura och prova hitta på nåt mer eget som kanske fungerar
 
  • Gilla
tsor
  • Laddar…
Varför skruvlimmade ni inte gipsen direkt på glespanelen? Massoniten tillför ju ingen styvhet alls ändå? Jag hade rivit upp och gjort om och rätt...
 
Hur många kvm rör det sig om?
 
nino nino skrev:
Vill inte säga vad var det jag sa...
Men så här kan det / går det när man hittar på egna lösningar tyvärr

Nu är det bara att bita i det sura och prova hitta på nåt mer eget som kanske fungerar
He he, Tjaa. Men man måste ju få göra alla misstag en gång så man lär sig ;) Dock var det skivlim jag använde, casco i det här fallet, men jag köpte hem för lite utav det. :/. Klantig som jag var.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H Helmersson skrev:
Varför skruvlimmade ni inte gipsen direkt på glespanelen? Massoniten tillför ju ingen styvhet alls ändå? Jag hade rivit upp och gjort om och rätt...
Nje masoniten var inte för styvhetens skull. Utan för att ha ett underlag, fastskruvat i glesen, tillsammans med plåtarna för att kunna limma gipsen i. Vad än som limmas i plåtarna så tillför ju inte det limmet inte heller mer än den styvhet som plåten har skruvad mot glesen (tänker jag). Masoniten är alltså skruvad tillsammans med plåtarna sicksack, 15 mm (alltså väldigt mycket skruv) Gips med gipsskruv kan ju lätt pulveriseras vid rörelse. Jag tänker att masonit, så tätt skruvad och med montagehuvuden som fäster ovanifrån så borde det bli stabilare.

Rätt eller fel, så är detta inte huvudproblemet här. Hade jag limmat direkt mot plåtarna hade jag också behövt nog med lim för att komma en bit över huvudena. Men du anser alltså att jag borde gå hela vägen ner till glesen igen, skruva om plåtarna och sedan ardx 7+8 och ardex 48?? Kanske är det det bästa men det har jag inte råd med, så jag nöjder mig med näst bästa lösningen :/.
 
H Helmersson skrev:
Hur många kvm rör det sig om?
18 m2, kök.
 
Om nu ekonomin är knapp, har du då råd att eventuellt behöva göra om det en gång till?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Om nu ekonomin är knapp, har du då råd att eventuellt behöva göra om det en gång till?
Nje, men nått lär jag väl göra. En tusenlapp för tre säckar casco boardfix har jag väl råd med. Golvgips är bara en 50 lapp per meter så, och lite primer är ju inte någon större investering. Det är Ardex-varianten jag inte har lust att göra om det med. Men billigast blir det om jag kan nöja mig med att skivlimma ett lager gips till. Trots allt är det till allra största del fast.
 
I mitt kök ligger det 13mm vanlig gips, endast skruvad direkt på råspont. Sen klinker uppepå detta och det har hållt i 10år. Så länge bjälklaget är stumt så spelar konstruktionen över inte så stor roll bara underlaget närmast klinkern är ”dött”.
 
H Helmersson skrev:
I mitt kök ligger det 13mm vanlig gips, endast skruvad direkt på råspont. Sen klinker uppepå detta och det har hållt i 10år. Så länge bjälklaget är stumt så spelar konstruktionen över inte så stor roll bara underlaget närmast klinkern är ”dött”.
Så pass! Men hade du plåtar då också? I din variant tänker jag att du inte har några skruvhuvuden du måste över, eller??
 
Jag tänker mig väl ungefär såhär. Jag river upp en skiva av denna gips för att se efter hur pass väl den fäst. Ser det ut som den fäst väl, utan några större luftfickor så gör jag om den skivan bara. Lotsnar den lätt och limmet sitter kvar i underlaget så primar jag för att lägga ett tjockt lager skivlim och fästa gips på nytt. Skulle gipsen lotsna oskadd och utan limbitar ytliga limbitar som sitter fast så primar jag dem och återvinner. Är det ojämn yta av gammalt lim, blir det att skära och lägga ut nya gipsskivor.

Är det omöjligt att få loss skivan utan att den pulveriseras så utgår jag från att den sitter nog så väl och limmar ett till lager gips istället.

Låter det vettigt!?! :/
 
Skippa limmet. Skruva golvgipsen i glesen bara. Plåtarna häftar du fast så slipper du uppstående skruvskallar.
Så har jag gjort i kök och hallar där jag sen har klinker på gipset.
 
  • Golvgips monterat på träreglar med synliga fixeringsplåtar och rörledningar, före klinkerläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.