Vårt hus har hel källare och är bara dränerat på 2 sidor. Vi har tagit bort växterna längs den odränerade långsidan och tänkte gräva ur jorden och fylla upp med makadam samt ev. stenlägga för att få en uteplats(söderläge). Frågan är hur djupt man bör gräva ur? Tacksam för svar :)
 
Det finns fler inlägg om detta.
Man ska gräva så att dräneringsslangen ligger under den nivå som husets nedersta del ligger. Tex. om källaren ligger 1,5 meter under marknivå så gräv ut minst 1,7 så att dräneringen kommer djupt ner.
Fyll sedan makadem eller dylikt (jag skulle även lägga isodrän eller någon form av luftande skiva)
 
Jag var nog lite otydlig i min fråga: vi har INTE tänkt dränera den odränerade sidan, bara ta bort rabatten som tidigare låg längs hussidan och gräva bort en del jord och ersätta med makadam. Idén till att göra så kommer från en Anticimex-inspektör som gjorde en koll av huset i samband med att vi tecknade villaförsäkring. Så vad jag undrar är om man ska gräva ut t.ex. halva vägen ner längs grunden och fylla med makadam eller om det är ogjort arbete d.v.s. fyller det sin funktion eller riskerar man att skapa problem? ???
I mina lekmannöron låter det som en god idé, borde väl minska fuktpåverkan på källarväggen. Min enda oro är att det skulle kunna samlas mer vatten på den del som inte grävts ut men jag vet inte om det funkar så?
 
Hej!
Rent spontant så tror jag att om ni ska gräva ut och ersätta med makadam så ska ni göra det hela vägen ner.
Om det finns jord mot husgrunden så suger och förflyttar jorden fukt till husväggen. Så gör även damm t ex och det är därför man vid sådana här tillfällen använder makadam, den är tvättad och är därför (relativt) dammfri. Fukt som kommer underifrån ska inte ha möjlighet att suga sig upp till huset. Regnvatten uppifrån ska inte "fastna" utan snabbt rinna ner till dräneringsröret och förflyttas bort från huset...
Jag tror att du har fog för din oro, men kanske finns det speciella skäl till att göra på det föreslagna viset med just ert hus?
vänlig hälsning Fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.