Hej!

Har tagit bort tvättmaskinen som var ansluten till handfatets vattenlås. Jag söker vad jag skulle likna vid en fingerborg i gummi att täta hålet med. Vad heter produkten så jag kan googla? :)
 
Ta en bit gummislang, lämplig kork/propp eventuellt 2 slangklämmor.

Slang kan du ta en bit av tvättmaskinens , vinkork kanske passar

Protte
 
Eftersom den syns vill jag ha en snyggare lösning än slang och kork.
 
tommib
Byt vattenlås. Mig veterligen finns det ingen sådan färdig produkt.

Kan du lägga upp en bild på hur det ser ut. Om det är ett 32 eller 40mm rörsystem kan du ev hitta ett lock till anslutningen om den är skruvad.
 
S
Guson skrev:
Hej!

Har tagit bort tvättmaskinen som var ansluten till handfatets vattenlås. Jag söker vad jag skulle likna vid en fingerborg i gummi att täta hålet med. Vad heter produkten så jag kan googla? :)
nytt vattenlås är enklast
 
Sök på skyddpropp eller skyddsplugg, finns div olika.
 
S
jaha. hade ju varit färdigt vid kl 2 idag om du valt nytt.
nu måste du antingen leta i butiker elller beställa
 
Gelia har ÅF i Uppsala där jag bor så jag kan välja mellan att åka dit och köpa ett vattenlås och att köpa en plugg för ett par tior i samma affär. Inte har jag lust att byta vattenlåset heller när lägenheten skall ut på annons om en vecka eller två. Pluggen sätter jag dit på tio sekunder ungefär. Det hade inte heller varit klart idag vilken metod jag än använt. Jag har haft annat för mig. Det uppkomna hålet tätade jag omedelbart med plastfolie så nertiden var minimal. Vad jag sökte var en mer långsiktig lösning. Det har jag hittat nu.
 
Redigerat:
Har dom den hemma då ?
 
Det kan man ju ringa och fråga. Hur lätt hade det varit att hitta ett vattenlås som är drop in replacement?
 
tommib
Väldigt lätt. Vattenlås är normalt standardkomponenter som finns på alla större byggvaruhus.
Om det inte är något konstigt tar det sannolikt kortare tid att byta vattenlåset än vad det tar att leta upp den där täckproppen.

Det är i och för sig konstigt att den inte är en vanligare grej, känns som att det finns ett behov. Jag har själv haft behovet och inte hittat på mina vanliga ställen (Hornbach, Bauhaus, Jula, Biltema).

Bra för dig att du hittade det du behövde!
 
Den är inte svår att hitta nu när jag vet vad man ska söka på. "Tätningspropp diskmaskin" ger gott resultat, bl.a. K-Rauta och XL-bygg. Då är det förargligt om man blandar in "tvättmaskin" i sökningen för då blir det väsentligt färre träffar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.