Hejsan! jag har tagit bort ett gammalt elburet element och ska sätta in nya med stickkontakt.Det ser ut att vara seriekopplat med andra element. Är det bara att ta bort den gamla metallramen och sätta för sockerbitarna med en eldosa och gå vidare med livet?

Mvh
 
  • Eldistributionslåda med synliga kablar och anslutningar, försämring, spindelnät, i behov av rengöring och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du behöver en ny kopplingsdosa som förhoppningsvis följer med radiatorn, särskilt när det är 400 V på radiatorn.
 
Snyggast borde vara att sätta en anslutningsdosa över rörutloppen där trådarna är skarvade. Där kan du då koppla in ditt nya element under förutsättning att det är rätt spänning.

Som en parentes är inte elementen seriekopplade utan parallellkopplade. Men det påverkar inte vad du behöver göra.
 
J Josth skrev:
Ja du behöver en ny kopplingsdosa som förhoppningsvis följer med radiatorn, särskilt när det är 400 V på
J Josth skrev:
Ja du behöver en ny kopplingsdosa som förhoppningsvis följer med radiatorn, särskilt när det är 400 V på radiatorn.
A Avemo skrev:
Snyggast borde vara att sätta en anslutningsdosa över rörutloppen där trådarna är skarvade. Där kan du då koppla in ditt nya element under förutsättning att det är rätt spänning.

Som en parentes är inte elementen seriekopplade utan parallellkopplade. Men det påverkar inte vad du behöver göra.
Tack för svar! hade tänkt att använda ett närliggande eluttag med stickkontakten. Behöver jag ändå koppla om elementet i en kopplingsdosa eller kan jag "gömma och glömma?"
 
C cleverbot skrev:
Tack för svar! hade tänkt att använda ett närliggande eluttag med stickkontakten. Behöver jag ändå koppla om elementet i en kopplingsdosa eller kan jag "gömma och glömma?"
Det går att gömma och glömma och koppla det i ett vägguttag också. Men det finns vissa nackdelar med det. Så länge det bara är ett element är det förmodligen inga problem. Men om du senare byter ut fler element och bara kopplar dem i närmaste uttag finns risken att du överbelastar grupper så att säkringar löser. Värmen är en stor förbrukare. Det är därför den har lagts på dedikerade grupper från början.
 
A Avemo skrev:
Det går att gömma och glömma och koppla det i ett vägguttag också. Men det finns vissa nackdelar med det. Så länge det bara är ett element är det förmodligen inga problem. Men om du senare byter ut fler element och bara kopplar dem i närmaste uttag finns risken att du överbelastar grupper så att säkringar löser. Värmen är en stor förbrukare. Det är därför den har lagts på dedikerade grupper från början.
Tack för ett mycket pedagogiskt svar. Behöver nog tänka till då vi ska byta ut fler element.
 
När det är 400 V framdraget ska ni absolut använda det och inte några 230 V med stickpropp. Inte kul när säkringen går så fort man ska dammsuga eller gör något annat som belastar de vanliga uttagen.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
När det är 400 V framdraget ska ni absolut använda det och inte några 230 V med stickpropp. Inte kul när säkringen går så fort man ska dammsuga eller gör något annat som belastar de vanliga uttagen.
De blir nog att jag gör så isf. Orginalelementen hade bara två röda kablar+jord. Betyder det att det inte spelar någon roll vilken kabel som går till vilken svart kabel(bild).Antar att de nu för tiden är typ blå och bruna.
 
C cleverbot skrev:
De blir nog att jag gör så isf. Orginalelementen hade bara två röda kablar+jord. Betyder det att det inte spelar någon roll vilken kabel som går till vilken svart kabel(bild).Antar att de nu för tiden är typ blå och bruna.
Det kanske skall påpekas att även om det från bilden går att gissa att befintliga element är 400V eller 380V om de är gamla så bör det kontrolleras innan du sätter dit nya element. Det står förmodligen någonstans på de gamla elementen. Och det går att mäta i sockerbiten. Det spelar mycket riktigt ingen roll för elementet vilken tråd som är vilken av fasledarna. Men jorden måste bli rätt.
 
380
 
  • Eldistributionstavla med etikett, smuts, spindelväv och strömbrytare. Slitna och orena ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.