Vilka taggiga växter/buskar är mest effektiva för att hålla djur och människor borta från vår tomt?
Helst vill jag ha elstängsel eller taggtråd, men det ser rätt tråkigt ut, så tänkte plantera lite taggbuskar istället så det blir obekvämt för ovälkomna besökare.
Funderar på Hagtorn, andra förslag?
 
Hagtorn är en av de absolut finaste höga häckväxter man kan ha om den sköts ordentligt.
 
RoTe
yonna yonna skrev:
Hagtorn är en av de absolut finaste höga häckväxter man kan ha om den sköts ordentligt.
Fruktansvärt jävla helvete att klippa! Krävs ju riddarrustning för att ens gå i närheten av den där helvetesväxten.
 
Det låter bra!
 
Unikt namn
Haggtorn (eller taggtorn som jag kallar den)är helt överjävligt hemsk.

Jag har precis klippt min, fått plåstra om de vanliga hundratalet skärsår på armar samt plockat 3djupsittande tagg-stickor ur händerna.
Men det är förvisso inte bara nattsvart... jag har lärt mig att använda skor med trampskydd, så jag har inga taggar i fötterna denna omgång. 🥳

5lass till tippen vart det med alla bångstyriga svårlastade kvistar också.

Skulle inte rekommendera denna eländesväxt till min värsta fiende.
 
  • Haha
  • Gilla
Erik9005 och 4 till
  • Laddar…
Berberis är taggbuske från helvetet. Sylvassa taggar som går igenom kläder och handskar. Även giftig så har man tur så får man infekterade sår.
 
Istället för att klippa alla skotten för att få en tät häck så vik ett eller två per planta i sidled så de växer ihop med plantan bredvid. När häcken blir äldre så har du ett "staket" inne i häcken och det krävs väldigt mycket för att ta sig igenom även om den inte klipps för att hålla höjden nere.
Ett tips är svetshandskar, de hindrar inte taggarna som går rakt in men de hindrar taggarna som "bara" skrapar mot armarna.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bukettapel är ett trevligt alternativ. Har inte taggar med är tornig så djuren går inte igenom.
 
Hagtorn är just nu sjukdomsdrabbad så jag hade inte satsat på just hagtorn.

Är det en friväxande häck eller en klippt ni vill ha? Hur hög ska den vara?

Det finns flera buskar med tornar som håller djur ute berberis (det finns många myter om berberis, tror inte på dem, berberis är odlingsvärd och vissa sorter har bär man kan skörda, de lägre sorterna lär inte hålla rådjur ute så det får bli de högre varianterna) slån och en favorit - eldtorn tex. Den senare kan klippas och hållas riktigt smal men ändå vara otroligt snygg. Den behöver något att klättra på i början, ett nät på stolpar tex.

Och då kommer jag till en annan metod att hålla ute vilda djur. Rådjursstängsel. Svart nät på stolpar med vilken häck som helst innanför. När häcken vuxit upp syns inte nätet.

I England och Wales (kanske Skottland också, det vet jag inte) gör de "häckstaket," som beskrivits högre upp i tråden för att hålla djuren där de ska vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.