M
Ok. Jag deltar sällan i tävlingar men har kikat lite och noterade i tävlingen om en högtryckstvätt att "totalt värde" är oerhört överdrivet. Här vill jag jämföra några tävlingsobjekts "värde" med dess faktiska marknadsvärde. Varför detta sker är väl ingen hemlighet, fler kommer tävla och därmed kommer fler bli utsatta för exponeradet av aktuellt varumärke. Men, jag vill att folka ska vara medvetna om detta då jag anser att det är lurendrejeri och lögn.

Notera att det ibland faktiskt används riktiga värden. Notera även att jag, då jag funnit info, kollat pris från den aktuella tidsperioden då tävlingen startades. Jag har sökt med google och prisjakt.

tabell.jpg

Nu blir jag väl bannad eller nåt men det skiter jag i...
 
Och då menar du att det på prisjakt lägsta rapporterade priset är att likställa med marknadsvärde? Eller hur har du räknat fram det?

Kan det vara så att det i tävlingen angivna priset är tillverkarens/grossistens rekommenderade utpris?
Jag har ju svårt att tänka mig att Byggahus.se sitter och hittar på egna värden.

Jag säger inte att byggahus siffror är "rätt", men jag undrar om dina siffror verkligen är "mer rätt".
 
peternicklas
Har väl i praktiken bara betydelse om man ska betala vinstskatt på beloppet. Då kan det kanske kännas lite konstigt att i vissa fall kanske betala en vinstskatt som ligger på samma försäljningspris som i en butik.
 
man ska inte skåda given häst i mun.

har jag fått lära mig iallafall...
 
M
thomasx skrev:
Och då menar du att det på prisjakt lägsta rapporterade priset är att likställa med marknadsvärde? Eller hur har du räknat fram det?

Kan det vara så att det i tävlingen angivna priset är tillverkarens/grossistens rekommenderade utpris?
Jag har ju svårt att tänka mig att Byggahus.se sitter och hittar på egna värden.

Jag säger inte att byggahus siffror är "rätt", men jag undrar om dina siffror verkligen är "mer rätt".
Nej det är lägsta från prisjakt eller google. Men "marknadsvärde" menar jag det värde jag finner att jag kan införskaffa varor för ute i marknaden.[/QUOTE]

blivande husägare skrev:
man ska inte skåda given häst i mun.

har jag fått lära mig iallafall...
Förstår din tanke, men du tycker det är schysst och ärligt att sätta på en prislapp med högre värde innan du slår in dina julklappar?
 
Skulle aldrig ge bort en present med prislapp på, och jag försöker ge bort sånt som jag vet att folk vill ha/behöver och då spelar ju värdet mindre roll. Precis som i en tävling, om du behöver vinsten så spelar värdet mindre roll.

Den enda gångerna värdet spelar roll vid gåva/vinst är om man vill skryta om det eller sälja det vidare och sånt brukar jag inte sysselsätta mig med :)
 
Eftersom tävlingarna till 99,9% inte kräver någon motprestation av dig finns det inget oschysst eller oärligt med detta.

Finns det inga riktiga problem att gnälla om istället?
 
MaxPax skrev:
Förstår din tanke, men du tycker det är schysst och ärligt att sätta på en prislapp med högre värde innan du slår in dina julklappar?
Nu bärderar jag inte mina julklappar i kronor, men ja, köper jag varan på rea så är det inte reapriset jag värderar julklappen efter utan ordinariepriset! Att jag hade tur och hittade den billigare har inte givaren med att göra.
 
MaxPax skrev:
Men "marknadsvärde" menar jag det värde jag finner att jag kan införskaffa varor för ute i marknaden.


Du kan införskaffa varorna ute på marknaden till det pris som Byggahus anger.
 
M
MathiasS skrev:
Finns det inga riktiga problem att gnälla om istället?
Jodå det finns det allt.
 
Tycker med det är fult med officiella priser som ändå ingen köper till.
 
Det startas en tråd som gnäller över att byggahus anger riktpriser som värde på sina tävlingar, och nån säger att det "är fult".

Hur vore det om ni istället startade en tråd och gnällde över att tillverkarna ens har dessa riktpriser? Eller varför är det byggahus som är boven och inte leverantörerna/tillverkarna?

Nej, jag tycker ni är ute och cyklar. Ett rekommenderat pris är ett rekommenderat pris och det är minst sagt ett vedertaget sätt att ange värdet på varor. De flesta handlare som säljer till "underpris" hänvisar också till dessa "ordinariepriser" för att själva visa hur billiga de är.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det startas en tråd som gnäller över att byggahus anger riktpriser som värde på sina tävlingar, och nån säger att det "är fult".

Hur vore det om ni istället startade en tråd och gnällde över att tillverkarna ens har dessa riktpriser? Eller varför är det byggahus som är boven och inte leverantörerna/tillverkarna?

Nej, jag tycker ni är ute och cyklar. Ett rekommenderat pris är ett rekommenderat pris och det är minst sagt ett vedertaget sätt att ange värdet på varor. De flesta handlare som säljer till "underpris" hänvisar också till dessa "ordinariepriser" för att själva visa hur billiga de är.
Hur vore det om man läste tråden innan man kommenterade?

Det står längre upp att det inte lär vara byggahus som bestämmer riktpriset utan det lär ju komma från företaget som sponsrar.

Jag förstår inte syftet med en prislista som inte någon följer.
 
huggan skrev:
Jag förstår inte syftet med en prislista som inte någon följer.
Så du är inte nöjd förrän alla har samma pris som tillverkaren angivit? Hur har du tänkt dig det? Den typen av ekonomi där priserna sätts centralt är det få av oss som vill leva i. Det finns inget alternativ till att ha en prislista som återförsäljare gör avsteg från. Du kan ju se det som en maxprislista om det får dig att sova bättre.
 
däremot är det fult om man anger att det ska delas ut 3 priser men bara en vinner?
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.