Den här veckan tävlar vi ut en kurs i att tillverka en fönsterbåge, hos Scandinavian WindowCraft.

Man i keps håller upp en träfönsterbåge i ett ljusbelyst rum, del av kursen i fönsterbågetillverkning.

Kursen går igenom alla moment i fönsterbågstillverkning - från fräsning av bågprofiler till sammansättning av den färdiga bågen. Både teori och praktik varvas under dagen. Även infällning av vinkelräta spröjskorsmöten kommer ni få lära er. Ni använder främst handverktyg. Ni jobbar med en egen fönsterbåge under dagen, men med handledning.

Värde: 3 480 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan: Vilka material och verktyg får du med dig på kursen? Svaret hittar du här: https://scandinavianwindowcraft.com/products/tillverka-en-fonsterbage-1
  2. Motivera varför just du ska vinna.
  3. Posta dina svar i den här tråden.
Vinnaren utses fredagen den 18 oktober. Lycka till!

—---------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Scandinavian WindowCraft för att de sponsrar den här tävlingen.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
 
Redigerat:
En japansåg, mallar och 5 m trä att göra båge av.

Flera av våra gamla bågar håller på att ge sig och det är nog lika bra att prdna nya i stället för att lappa och laga.
 
5m bågmaterial att tillverka en båge av, inklusive mallar att ta med hem, en ny japanska, (kunskap och erfarenhet ;)
Behöver tillverka egna fönster till dasset vi bygger själva och renovera i stort sett alla fönster i det 1800-talstorp vi köpt.
 
  • Utomhusbild på ett nybyggt trädas med brädor, omgärdat av höstträd och byggmaterial.
Redigerat:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut en kurs i att tillverka en fönsterbåge, hos Scandinavian WindowCraft.

[bild]

Kursen går igenom alla moment i fönsterbågstillverkning - från fräsning av bågprofiler till sammansättning av den färdiga bågen. Både teori och praktik varvas under dagen. Även infällning av vinkelräta spröjskorsmöten kommer ni få lära er. Ni använder främst handverktyg. Ni jobbar med en egen fönsterbåge under dagen, men med handledning.

Värde: 3 480 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan: Vilka material och verktyg får du med dig på kursen? Svaret hittar du här: [länk]
  2. Motivera varför just du ska vinna.
  3. Posta dina svar i den här tråden.
Vinnaren utses fredagen den 18 oktober. Lycka till!

—-----------------------------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Scandinavian WindowCraft för att de sponsrar den här tävlingen.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.
Japansåg, mallar och 5 m trä till bågen
Jag vill lära mig göra ny båge för att kunna renovera fönster i min stuga och göra nytt vid behov samt lära mig vilka verktyg jag behöver och hur jag använder dem på bästa sätt!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den här veckan tävlar vi ut en kurs i att tillverka en fönsterbåge, hos Scandinavian WindowCraft.

[bild]

Kursen går igenom alla moment i fönsterbågstillverkning - från fräsning av bågprofiler till sammansättning av den färdiga bågen. Både teori och praktik varvas under dagen. Även infällning av vinkelräta spröjskorsmöten kommer ni få lära er. Ni använder främst handverktyg. Ni jobbar med en egen fönsterbåge under dagen, men med handledning.

Värde: 3 480 kr

Så här tävlar du:
  1. Besvara frågan: Vilka material och verktyg får du med dig på kursen? Svaret hittar du här: [länk]
  2. Motivera varför just du ska vinna.
  3. Posta dina svar i den här tråden.
Vinnaren utses fredagen den 18 oktober. Lycka till!

—-----------------------------------------------------------------

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar Scandinavian WindowCraft för att de sponsrar den här tävlingen.

OBS! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering
En japansåg, 5 meter trä och mallar.
Jag har ett hus fullt med träfönster från 1960 men det är omöjligt att hitta hantverkare i Stockholm som vill ta sig an jobbet. Så jag får väl lära mig själv helt enkelt och därför skulle denna kurs vara ovärderlig.
 
En japansåg, 5 meter bågmaterial och mallar.
Jag skulle vilja glasa in min entré på min gård från 1920-30
För att få den bättre
 
Det ingår 5 meter trä, mallar och en japansåg.
Med ett gammalt missionshus från 1878 så finns det flera bågar som behöver renoveras/byggas nya. Huset är klassat som kulturhistoriskt värdefullt och renovering/restaurering måste göras med traditionella material och metoder. Här kommer inga aluminiumfönster el. dylikt in! ❤️
 
En japansåg, 5 meter trä och mallar.
Mitt senaste projekt, torp från 1875 behöver en ordentlig renovering av bl.a. fönster. Jag tänker såklart att jag gör det själv och skulle därför ha stor nytta av denna utbildning.
 
Japansåg, ca 5m bågvirke och mallar.

Efter att arbetat som sjuksköterska tar jag nu med mig min erfarenhet och följer min dröm.

Att börja vårda sjuka hus och bygga med omsorg.

Kursen blir en perfekt start för mig.
 
Japansåg, 5 m trämaterial och mallar.
Jag har ett hus byggt 1749 som står på min gård och som jag vill bevara. Dess åtta fönster har sönder vittrade fönsterbågar. Tillverkning av nya fönsterbågar är ett lagom vinter projekt.
 
Materialet och verktyg som ingår är
ca 5m bågmaterial, mallar att ta med hem samt numera också en ny japansåg

Jag har ett släkthus från 1907 som behöver lite kärlek och kommer också bygga ut sommarstugan. Jag tycker om att lära mig nya saker och den här kursen verkar intressant. Jag ser också fram emot en övernattning i den trevliga stugan där jag antar att det också finns fina fönster:)
 
Ingår gör 5 meter bågmaterial, mallar samt japansåg.

För att tillverka, renovera och förändra fönsterbågar: Jag bor intet hus från 1927 som fick nya spröjslösa fönster på 60-talet. Virket i fönstrena är mestadels bra och jag har skrapat, kittat och målat några bågar. Efter att grannen låtit en lokal snickare sätta in glasbrytande spröjs i sina 60-talsbågar är ju sugen på samma sak. Jag skulle helst göra det själv och denna kursen skulle vara perfekt.
 
  • Gilla
Gamlagrannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.