Jag har hantverkare hemma som håller på renoverar en dusch i en källare. Det är oisolerad platta på mark och källarmurar i lättklinker med puts på. Idag satte hantverkaren tätsskitsduk/folie. Men min känsla är att den inte fäst speciellt bra på putsen. Det är blåsor här och där och det frasar när jag drar handen över. Det känns inte som duken vidhäftat ordentligt över allt. I innerhörn är det också radier med luft bakom.

Hur noga är det med sådant här? Kaklet lär ju inte fästa bättre än duken så att säga.
 
Är det ingen som har erfarenhet av sådant här?
 
Bilder?
 
En bild säger ju inte så mycket. Att det inte ska vara luft bakom tätskiktet är ju en självklarhet. Om det bara vore enstaka luftblåsor här och där så kan man väl öppna dem och åtgärda dem lokalt. Men vad värre är att där tätskiktet är limmat på puts så känns det som att putsen är för grov i ytan och det har använts på tok för lite lim. Det är som att duken endast sitter på topparna och sedan är det luft bakom. Det känns som en lös tapet när man stryker med handen på duken. Jag känner mig väldigt skeptisk till det här. Dels om det är acceptabelt? Men också vad man gör åt det om det inte är acceptabelt? Den enda rimliga åtgärden är ju att riva ner allt och börja om från början?
 
O Olf Oggler skrev:
En bild säger ju inte så mycket. Att det inte ska vara luft bakom tätskiktet är ju en självklarhet. Om det bara vore enstaka luftblåsor här och där så kan man väl öppna dem och åtgärda dem lokalt. Men vad värre är att där tätskiktet är limmat på puts så känns det som att putsen är för grov i ytan och det har använts på tok för lite lim. Det är som att duken endast sitter på topparna och sedan är det luft bakom. Det känns som en lös tapet när man stryker med handen på duken. Jag känner mig väldigt skeptisk till det här. Dels om det är acceptabelt? Men också vad man gör åt det om det inte är acceptabelt? Den enda rimliga åtgärden är ju att riva ner allt och börja om från början?
nä. Låter inte bra. Ta det med hantverkarna direkt imorgon. Så länge de inte kommit längre är det ju ingen större kostnad (för dem) att åtgärda det
 
Duken ska limmas med rätt lim och tillräckligt mycket lim måste användas så att duken fastnar. Men felet ligger nog i underarbetet, och det borde de ha märkt innan duken lades på. Jag har bara tätskiktat gipsskivor i två badrum.
 
Dessutom är det ju så att underlaget (putsen) är så grov här och där. Så när de dragit med en gummispackel för att få duken att ligga an så har den punkterats. Nu kanske inte det är hela världen eftersom det här är en källarmur där det i princip inte händer någon ting om det skulle läcka ut lite fukt. Men ändå. Det ser ju inte så förtroendeingivande ut.

Jag är nog mest orolig för hållfastheten om de tänkt kakla på den där duken som inte verkar sitta så bra. Man vill ju inte stå där i duschen och peta på lösa plattor medan man duschar.
 
Kan man inte rolla tätskikt på de väggarna?
 
Jo, rolla ett diffusionsöppet tätskikt var min ursprungstanke. Jag tyckte hela tiden att det verkade vara svårt att få en plan rigid duk att sitta bra på en knottrig/ojämn putsvägg. Men hantverkaren insisterade på att duk skulle bli bäst. Avseende eventuell tillskjutande fukt så tror jag det går på ett ut med tätt eller diffusionsöppet när det är så liten yta. Men det känns ändå som att det hade varit smidigast med något rollbart eller spackelbart.
 
Bara en stilla tanke. Hade det inte varit smidigare att putsa upp en slät väg först. Låter som den är väldigt ojämn.. visst lägger man på för kaklet sen men kanske varit lika bra att ta det i underarbetet
 
Jag kan bara hålla med. Ibland lejer jag bort en del jobb. Men det blir sällan bra. Och inte blir det billigt heller.

Hur som helst. Hantverkaren i det här fallet har inte fått chansen att yttra sig. Jag ska prata med hen imorgon. Det kanske redan finns en plan för det här som jag inte vet om.
 
Om det är någon som är intresserad av vad som hände så påtalade jag de här problemen för hantverkaren i morse. De skulle kika på det under dagen. Idag när jag kom hem så ser jag att de lagat någon enstaka luftblåsa. Så antalet ställen med uppenbarligen taskig vidhäftning har reducerats från ca 22 till ca 20. Varför har ingen pratat med mig? Har de tänkt kakla på det här nu? Jag blir så irriterad så hälften vore nog. Jag är inte speciellt sugen på att låta dem börja kakla på det här innan jag fått en second opinion på underlaget.

Just det faktum att de inte pratar med mig gör mig extra irriterad. Jag har god lust att outa det här bolaget här och nu.
 
O Olf Oggler skrev:
Om det är någon som är intresserad av vad som hände så påtalade jag de här problemen för hantverkaren i morse. De skulle kika på det under dagen. Idag när jag kom hem så ser jag att de lagat någon enstaka luftblåsa. Så antalet ställen med uppenbarligen taskig vidhäftning har reducerats från ca 22 till ca 20. Varför har ingen pratat med mig? Har de tänkt kakla på det här nu? Jag blir så irriterad så hälften vore nog. Jag är inte speciellt sugen på att låta dem börja kakla på det här innan jag fått en second opinion på underlaget.

Just det faktum att de inte pratar med mig gör mig extra irriterad. Jag har god lust att outa det här bolaget här och nu.
Hej! Hur gick det med det här? Jag har även här problem med blåsor i tätskikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.