Vad innebär det ifall det inte har lagts tätskikt över vattenburengolvvärmen och flytspackel i en bad/tvättstuga?
innebär det att hela badrummet måste göras om?
 
Man kan inte garantera att vattnet kommer dit det skall, till golvbrunnen....
 
Om det inte finns något tätskikt alls så är det naturligtvis inte ok. Är golvet helt klart med ytskikt och allt?
 
Beror på husets konstruktion

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Tyvärr är ytskiktet monterat. Det är även bakfall och svackor och rinner inte riktigt bra mot brunn.
Konstuktion: krypgrund under med reglar och en spånskiva på ca 22 mm.
 
Då är det jättefel.

Men vad har gjorts? Är det en firma som gjort det?
 
Redigerat:
Menar du att du inte har tätskikt på en spånskiva?

Då kan det vara läge att slå på en byggfläkt, en avfuktare och börja göra om göra rätt så det inte sprider sig...
 
Du kan jämföra det med den skadan som skulle uppkomma om du ställer dig på parkettgolvet i vardagsrummet och duschar och sedan bara låter vattnet "sjunka in". Använd inte de våtutrymmet förrän det finns ett tätskickt där.
 
Tyvärr är det en firma som gjort arbetet.
Man har på spånskivan (ca 22mm) flytspacklat och gjutit in golvvärmerör.
Över detta las inget tätskikt utan man la klinkersen, ytskiktet. direkt.
huset är konstuerat så att vi har krypgrund under.

Man har dessutom använt sig av presskopplingar vid plombering av den tidigare radiatorn och tryckt ner allt under golvet. vi har ingen chans att veta ifall presskopplingen är tät. Får fogar och kopplingar ligga dolda?
 
Vad heter den firman?!,.,.
 
Först tänkte jag säga nej, men sen blev jag osäker...
Det är skillnad på värmesystem och tappvatten, då värmesystemet är av begränsad volym/mängd vatten.
Börjar däremot tappvattnet att läcka så tar det inte slut...

Men jag skulle inte vilja ha det så...
 
JOW skrev:
Först tänkte jag säga nej, men sen blev jag osäker...
Det är skillnad på värmesystem och tappvatten, då värmesystemet är av begränsad volym/mängd vatten.
Börjar däremot tappvattnet att läcka så tar det inte slut...

Men jag skulle inte vilja ha det så...
Lägre tryck dessutom i värmesystemet så det har väl i alla fall tidigare varit ok. Inget man vil ha om det går att undvika dock.
 
Det där låter helt galet!
Tror inte att man får ha presskopplingar i dolda utymmen. Har för mig att jag läste det i gvks branschregler att det alltid ska gå hela rör, oskargarvade i dolda utrymmen.
Inget tätskikt... Mm hmm..
 
Detta låter spontant som ett klassiskt öststats syndrom. Kommunikations miss, polska busshauförrer som kommer hit och bygger några år utan erfarenhet av svenska byggnormer och du har redan betalt fakturan?
 
Självklart är allt betalt. Och visst var det kommunikationsproblem med asiaterna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.