Hej. Någon som vet hur många kg tätskikt ung det går åt till ett badrum på 4m2 golv och samma på vägg. Lägger man tätskiktet på alla väggar inkl. taket??? ???
 
1, Ingen aning. Läs på en burk
2, Lägg tätskikt på vägg + golv där det finns risk för "bevattning" 2m utanför duschen t.ex, där behöver du inget tätskikt.

Taket skall vara vatten avvisande. Behövs ingen tätskikt.
 
Lägg tätskikt på vägg + golv där det finns risk för "bevattning" 2m utanför duschen t.ex, där behöver du inget tätskikt.
Är det verkligen riktigt? Det är jag tveksam till. Var går gränsen för var man kan sluta med fuktspärren? Jag skulle nog betrakta hela utrymmet som våtutrymme och lägga tätskikt därefter.

Mvh
Thomas :)
 
Gå in på t.ex. casco.se och kolla på åtgångssiffrorna som finns där, då kan du räkna ut hur mycket du behöver. Men jag skulle nog köra tätskikt i hela utrymmet, tätskiktet ska du ej snåla på.

/ PJ
 
Vill bara stämma in i föregående talare. Fuktspärra hela badrummet - Golv och väggar. Var noga! Snåla inte på materialet. Glöm inte brunsmachett och vinkelband! Jag använde Casco AquaStop till vårt badrum på knappt 5m2 golvyta förra våren. Gick åt 1,5 hinkar = cirka 15 liter/cirka 25 kg. Casco har mycket bra instruktioner på sin hemsida.
Lycka till!
 
Lägg tätskikt på vägg + golv där det finns risk för "bevattning" 2m utanför duschen t.ex, där behöver du inget tätskikt.
Ja visst kan man om man ville vara bombsäker, spärra alla ytor. Jag pekade på det som MÅSTE göras. Det finns bilder på var de olika våtzonerna är och vad kraven är. Orkar dock inte söka rätt på dem just nu men det finns på WWW
 
Mitt tips är att ta det säkra före det osäkra. Inget skoj att riva ner allt igen om du varit för snål med underarbetet.

Gå in på Svensk Våtrumskontroll, http://www.gvk.se

Där kan du ladda upp broschyren "Säkra Våtrum" på http://www.gvk.se/upload/LayoutKeramik.pdf

Boverkets byggregler säger t ex att golv och väggar som kan komma att utsättas för vattenspolning skall ha ett vattentätt ytskikt. Tänk på att kakel och klinker inte är vattentätt i sig och heller inte skall vara det. Det är tätskikt och åter tätskikt som gäller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.