Hej. Förmodligen har detta diskuterats tidigare, men eftersom jag inte hittar så bra frågar jag ändå. :) Vi gör en utbyggnad på andra våningen som avslutas med en balkong, ca 120 cm lång och 300 cm bred. Under denna ska vi ha ett rum. Vilket tätskikt och lutning bör man ha för att få det tätt mellan balkong och inomhusrum? Vi har dessutom stöttor (reglar) som i balkongens ytterhörn håller upp ett utskjutande tak ovan balkongen. Hur gör man för att få tätt mot dessa? Vi vill ju inte att vattnet ska rinna ner i någon skarv längs stöttorna. - Mårten
 
Jag la hårdplastskivor under trallen för att slippa få ner vatten i regelverket. Det är viktigt att man har bra lutning och bra överlapp så vattnet inte tar fel väg. Man kan även limma alla skarvar så blir det riktigt säkert. Lutningen får man till genom att kapa en 90 regel diagonalt från kant till kant, sen sätter man ihop den igen fast med plastskivan emellan. För att undvika att plasten spricker så förborrar man och skruvar fast paketet mot reglarna. Metoden resulterar i att trallen hamnar 90mm högre upp, så det funkar såklart bara om man har konstruktionen uttänkt från början.
/CC
 
Finns färdig lösning om man är lite lat..
TIl Tak verkar smidig men lite dyr
http://www.til-tak.no/
//per
 
Tack för intressanta svar. Fungerar hårdplast i längden? Man vill ju inte att taket ska börja läcka in efter 15 år. Men det kanske finns bra material nuförtiden. Tiltaket var ju intressant och längderna passar vår utbyggnad, jag ska kolla lite mer kring detta. Då återstår bara att få tätt kring stöttorna...
 
Om jag förstår dig rätt så ska du göra ett utbygge under balkongen? Isf måste du riva hela balkongen. bygg utbygget med ca5 graders lutning bandtäck taket och bygg sedan balkongen uppe på. ska du ha ett uterum så funkar de bra att sätta plåtar under trallen så slipper du bli blöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.