Vi håller som mest på att göra klart tvättstugan/pannrummet inför golvläggning i vårat nybygge.
Golvet är betong och tanken är att ha matta på golvet som tätskikt. Men då våran servisledning för tappvattnet sticker upp ur golvet har mattläggaren vi begärt offert från sagt nej till att göra jobbet då det enligt gvk inte får stick upp rör ur golvet i våtrum.
Men det står även i gvk att det i tvättstuga får sticka upp rör om man använder sig av genomföringshylsa. Så detta borde väl inte vara något problem om man använder sig av en genomföringshylsa?
Eller måste man gjuta en klack runt rören? För då är man ju inte nere på golvet med genomföringen.
Sista utvägen som jag ser det är väl att bygga en "låda" så att rören kommer ur väggen på lådan. Och om jag då mot förmodan måste bygga en låda, hur hög måste väggarna vara på den tror ni för att det ska va godkänt?

Som ni förstår så är detta alternativen jag har för att slippa bila upp plattan och göra om så röret kommer genom ytterväggen.
Men helst av allt ser jag ju såklart att jag bara behöver den där genomföringshylsan som jag tolkar gvk att det ska räcka med.
 
Man får göra avsteg från GVK men detta ska protokollföras.
 
huggan skrev:
Man får göra avsteg från GVK men detta ska protokollföras.
vart står det att man får göra avsteg från gvk? och gäller det även vid nybygge?

vad händer om jag skulle lägga in golvmattan själv utan gvk-intyg i tvättstugan? kommer ju givetvis få det riktigt gjort med intyg osv i badrummet där det är viktigast.
 
Ganska säker på att vattenlesningen inte får gå i yttervägg vid nybygge vi har alltid gjutit klackar vid sådana genomföringar men det blir ju som sagt en avvikelse i tätskiktsintyget
 
Andreas_kalmar skrev:
Ganska säker på att vattenlesningen inte får gå i yttervägg vid nybygge vi har alltid gjutit klackar vid sådana genomföringar men det blir ju som sagt en avvikelse i tätskiktsintyget
Gjuta klackar känns enligt mig mycket bättre alternativ än att dra i yttervägg. Plus att det är en enkel åtgärd att gjuta en klack. Då får jag prata ihop mig med mattläggaren och höra så dom går med på en sådan lösning (y)
 
Ja varför skulle dom inte göra det? Om klacken är högre än en eventuell tröskel så har man stora problem på andra ställen i huset om vattnet står högre upp än klackens höjd.......
 
Enligt Säker Vatten 2016:1 så får du komma upp ur golv tillomed i badrum numera om du använder genomföringshylsa, ( vilket i praktiken är ett avloppsrör och en gummistos på)

Att gjuta klackar är inte längre OK enl Säker Vatten.

Illustration av genomföringshylsor för rörgenomföring i golv med tätningsskikt enligt Säker Vatten riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står inte specifikt att gjutna klackar inte är godkänt.
Och jag kan tänka mig att orsaken till det är att man inte behöver mer än tätskikt på golvet och 50 mm upp på väggen i exempelvis en tvättstuga. Om klacken görs 100 mm hög är man ju ovanför tätskiktets område ändå så det är ganska ologiskt att ett rör får komma ut från väggen men inte genom en klack som ligger över nivån för tätskikt.
 
oceanis skrev:
Det står inte specifikt att gjutna klackar inte är godkänt.
Och jag kan tänka mig att orsaken till det är att man inte behöver mer än tätskikt på golvet och 50 mm upp på väggen i exempelvis en tvättstuga. Om klacken görs 100 mm hög är man ju ovanför tätskiktets område ändå så det är ganska ologiskt att ett rör får komma ut från väggen men inte genom en klack som ligger över nivån för tätskikt.

Jag sitter som VVS-projektör på konsultfirma som jobbar 99% mot villabranchen. Så vi jobbar tätt med Säker Vatten. Klackarna är inte godkända längre enligt dom. Det är genomföringshylsa som gäller. Försäkringsbolagen godkänner inte heller dom i regel längre. ( De var egentligen inte godkända förut heller. Bara till inkommande vatten. Men texten var tolkningsbar och därför släpptes många klackar igenom.)

Jag tycker inte det är ologiskt att ett rör får komma ut ur vägg men inte hur klack i golv. Du kan få mycket mer stående vatten på en klack än på en vägg.
 
Om man jämför klacken, med att rör kommer direkt ur golvet. Om du har genomföringen direkt i golvet så utsätts den ev. för vatten som kan läcka ifrån lite vad som helst i rummet. Kan exempel vara en mindre översvämning från en tvättmaskin i kombination med stopp i golvbrunnenn.

På klacken kommer det normalt aldrig att komma något vatten. MEN om du får en läcka på ett av de rör som kommer ur klacken, ex. en koppling so börjar läcka i andra änden av röret. Då kommer vatten att följa röret ned till klacken.

Kommer röret istället ur väggen så följer vattnet visserligen till väggen, men samlas inte där utan fortsätter ned till golvet. Då visserligen på en vägg som inte behöver ha tätskikt. Iom. det så finns det heller inget krav på tätskiktsstos runt röret som kommer ur väggen. Så frågan är om inte en klack egentligen är bättre än ett oskyddat rör ur väggen.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Sist jag kollade, i fjol vid tvättstugerenovering, så var det Ok med klack.
 
Alltgår skrev:
Sist jag kollade, i fjol vid tvättstugerenovering, så var det Ok med klack.
Förra året ja. Men Säker Vatten kom ut med ny utgåva vid årsskiftet. Pratade med dom senast häromdagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.