Har sökt som en galning, men verkar inte finna svaret på mitt problem... Håller på att bygga badrum i källare på hus byggt -44. Har läst mig till att tätskikt på golv endast ska läggas där det blir vattenbegjutet. Frågan är nu om samma sak gäller för väggar??? Huset är precis nydränerat med isodrän. Vi har tänkt att kakla direkt på betongen. Badrummet har två ytterväggar.

Oerhört tacksam för svar. Har läst BRK, men där finns endast scenario isolerad vägg+golv el oisolerad vägg+golv, ej isolerad vägg men ej golv!
 
Är på väg att göra det samma som du. Nydränerat med Isodrän i somras. Jag fuktspärrar endast i duschdelen på golv och vägg. Väggen i duschen är innervägg i mitt fall dock. I övrigt bara kakel och klinkers utan fuktspärr.
 
Lånar lite av trådens utrymme....

Vi ska riva ut hela källaren, det är två minimala fuktskador på två olika ställen. Problemet är att nuvarande ägare har haft organiska material; spånskiva i detta fallet på väggarna som sedan tapetserats. Som sagt allt ska rivas ut, och därefter ska vi fixa till i tvättstuga och även duschen som är i anslutning till bastun. Jag vill kakla duschen, min sambo vill införskaffa en duschkabin. För att bara måla direkt på betongväggarna.

Golvet är i gjuten betong, likaså väggarna. Vi kommer inte att dränera i nuläget, då vår besiktningsman har påpekat en rad andra åtgärder som han anser ska hjälpa mot fukten i källaren. Ska vi ha fuktspärr i duschen mot yttervägg före kakling, och om det kryper in fukt utifrån vad händer då? Duschen står nämligen mot yttervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.