Tänkte göra i ordning tvättstugan och byta golvbrunn och lägga klinkers. Någon som vet om man ska ha ett tätskikt när man klinkrar på betonggolv?
 
Ja eftersom tvättstugan räknas som våtutrymme så ska det vara tätskikt på golvet och 10cm upp på väggarna.
 
  • Gilla
Angel Navarro
  • Laddar…
Minns inte den exakta definitionen, men har för mig att det skrivs om "vatten i slutna kärl" gällande tvättmaskin, och att det därmed är samma krav på tätskikt som på en WC med endast toalett/handfat.

Så som föregående skribent skrev - tätskikt med 10cm uppvik på väggarna.


Edit: Det finns dock avsteg i bestämmelserna när det gäller betongplatta. Det beror då på vad som finns under plattan - är det en oisolerad (typ äldre källare) så behövs inte mer än drygt 1kvm tätskikt runt golvbrunnen.
Har det rätt färskt i minnet då vi renoverade just en sån tvättstuga för ett par månader sedan. Källare, byggd på 30-talet.
 
Redigerat:
Men då blir alltså bottenplattan tät och kan inte andas?

Alternativet är att källargolvet blir fuktigt även från ovansidan de få gånger vatten rinner ut ur tvättmaskinen. Det är ju trots allt väldigt sällan detta händer.

Är man dum om man skippar tätskiktet i källaren till förmån för ett golv som andas?
 
När jag ska renovera tvättstugan om något år eller två, så tänker jag bara tätskikta runt golvbrunnen. Jag har oisolerad betongplatta , och räknar som så att skulle det bli en översvämning/vattenläcka i tvättstugan så sväljer golvbrunnen det mesta, och det övriga kommer att blöta ner plattan men att den kommer att torka ut igen utan skador (även alla väggarna är i betong eller tegel). Och att plattan utan tätskikt alltså även hela tiden kan torka upp från den fuktighet som kommer underifrån marken.
 
Jag tänkte inte ha varken golbrunn eller tätskikt i tvättstugan i källaren, jag tolkar det som ok enligt gvk

Citat GVK:
Tvättstuga. Vilka krav finns på tätskikt och golvbrunn i tvättstuga?
Boverket anger att tvättstuga bör ha tätskikt på golv som dras upp på vägg. Rådet ska följas om man inte kan göra på ett annat sätt som är minst lika bra. Normalt dras tätskiktet upp cirka 100 mm. Det finns inget krav på golvbrunn i tvättstuga. Men varje bostad ska ha minst ett utrymme, för personlig hygien, med en golvbrunn.
Regeln om tätskikt i tvättstuga på golv med uppvik gäller också för utrymme med varmvattenberedare samt för toalett med handfat.
Källare med tillskjutande fukt. Kan jag anlägga badrum där?
Tillskjutande fukt förekommer ofta i källare, i sous terrain och från platta på mark i äldre hus utan kapillärbrytande skikt och utan fungerande dränering. Vid tillskjutande fukt ska man normalt undvika tätskikt alternativt använda en tätskiktsprodukt som är avsedd att fungera i denna miljö.
Man ska undvika plastmatta och tätskiktsfolie vid tillskjutande fukt, eftersom dessa material riskerar att lossna från underlaget när limmet bryts ner av de för höga fuktnivåerna. Vattenbaserade lim klarar ca 85 % relativ fuktighet. Tillskjutande fukt betyder att underlaget har ca 100 % relativ fuktighet.
Eventuellt vatten kommer den oisolerade plattan att tåla och det kommer inte att bli hög vattennivå så att det kan skada el etc då det kommer att rinna ut i badrummets golvbrunn som ligger i rummet intill.
 
  • Gilla
eriobe
  • Laddar…
Det finns ju även tätskikt som är diffusionsöppna, jag kommer tyvärr inte ihåg vad de heter nu... :surprised:
 
Ja, det skall finnas något sådant har jag läst.

Men varför? Vårt hus har stått sedan -50 och tidigare har dom duschat och haft badkar i källaren där man har släppt vatten rakt ut på cementgolvet, inget har tagit skada av det så frågan är ju varför man helt plötsligt skall stänga in fukt bakom ett plastlager?
 
  • Gilla
jimtho
  • Laddar…
I en källare med oisolerad betongplatta och betongvägg ska du inte ha tätskikt eller ångspärr på golv eller yttervägg om du har en fungerande dränering. Om det inte är dränerat ordentligt gäller lite annat, men det har jag dålig koll på. Men om du har en innervägg i källaren där betongen möter ett annat material ska det alltid finnas ångspärr och tätskikt, likaså runt brunnen.
 
  • Gilla
jävla_hus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.