Jag har ett nybyggt fritidshus i 1½ plan. Husets ytterväggar består av i tur och ordning utifrån: panel, spikregel, vindduk, 45x145 regelverk inkl mineralull, byggfolie,45x45 regelverk inkl mineralull, OSB. Jag ska nu inreda badrummet som har två sidor mot yttervägg och två mot innervägg. Taket (=golvbjälklag till övervåningen) består av OSB-balkar är glesreglat undertill och har spånskivor på ovansidan (alltså golv på övervåningen)

Har nu lagt golvvärme och plastmatta på badrumsgolvet. Jag vill ha Fibo Trespo på väggarna men läser i deras instruktioner att skivorna ersätter diffusionstät plastfolie i yttervägg. Jag skrev till företaget och frågade hur jag skulle göra med byggfolien/plasten. Han svarade att jag skulle ta bort den och sätta upp skivorna på reglarna. Nu känns det väldigt olustigt att plocka ner plasten på en liten del av huset, men jag har ju ändå förstått att man inte ska ha två täta skikt pga kondens och så småningom mögel mm. Jag har också hört att några struntar i det då risken för fuktskador är mycket liten.

Jag undrar också hur jag ska göra med taket. Jag vill ha träpanel som jag tänkte måla med våtrumsfärg. Borde jag också ha plast?? Vad jag förstått finns det inga regler om tak i våtrum men jag vill ju inte riskera att det blir förstört.

Jag vore ytterst tacksam för råd och erfarenheter kring detta.
 
Redigerat:
Hej
Bara en fråga, satte du in Fibo och är du nöjd?
 
M Mats Gustafsson2 skrev:
Hej
Bara en fråga, satte du in Fibo och är du nöjd?
Ja, det blev Fibo trespo och jag blev nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.