B
Hej,
Har en liten fråga ang rimlig kostnad inför en badrumsrenovering.
Det är så att jag har ett badrum som är ca 25 år gammalt. Jag tänker leja ut allt förarbete till hantverkare, detta innefattar flytspackling, tätskikt, rördragning (ca 2 m extra) Elektriker som kopplar ur gammalt element och kopplar in golvvärme. Kakel och klinkers ordnar jag på annat håll. Badrummet är ca 7 m2 och det är våtrumstapeter samt plastmatta där idag. Vad kan vara rimligt att betala för de ca 2-3 dagar som uppskattats av hantverkare för förarbete? Någon som har erfarenhet av detta?
/Balthazar
 
Kan inte komma med några kronor och ören.

men spontant så känns det som att låter hantverkare göra den dyra delen, och fixar det enklaste och billigaste på annat håll, och kommer då inte att får några som helst garantier för det utfröda arbetet.

Tätskickt och plattsättning är ur garantisynpunkt en enhet.

Uppskattningen om 2-3 dagar låter oerhört optimistiskt.

Jag tror att du kommer att ha en rörpulare där som debiterar för minst en dag.

En elektriker som debiterar för 1- 1,5 dagar. Han måste dels dit och göra installationen, dels komma dit och kontrollmäta slingan efter att flytspacklet är gjutet. Plus material.

Sedan har du troligen en del byggnadsarbeten efter rörjobbet, ev. förstärka väggarna (om de är enkelgips idag). Om det inte är alltför mycket kanske det går att räkna in i shablonen nedan.

En shablonkostnad för plattsättning inkl underarbete men exklusive kakel men inklusive övrigt material som tätskickt spackel osv, ligger på ca 500-800 kr / kvm. Nu tror jag att du kan räkna bort 50-75 kr/kvm om plattsättaren inte skall sätta plattorna. Detta räknas då på alla ytor, även väggyta. Så i ditt fall så är det ca 35 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.