Hej,

Har sökt och även i vissa fall hittat olika svar på denna fråga, men då jag tycker att svaren i många fall skiljer sig åt för mycket så kommer den igen.

Hur skall jag göra med ytterväggar/snedtak/tak kring ett badrum på övervåningen i ett 1 1/2 plans hus?
Skall det monteras en åldersbeständig plast på insidan av takstolarna som i resten av övervåningen, eller vad skall man använda?? Man vill ju ha nåt som håller i lösullsisoleringen.

Det blir ju organiskt material i form av glespanel mellan tätskiktet och diffusionsspärren eftersom en färdig väg bör se ut ungefär enligt (från insidan sett):
Kakel/Fix
Tätskikt
Våtrumsskiva
Glespanel
Diffusionsspärr
Takstol/Isolering
osv...

Kanske en j..la dum fråga, men vad gör man...
 
ingen plast mot yttervägg pga stora temperatur/fukt svägningar
 
Skulle gärna rekommendera illigo www.illigo.se

det är så enkelt så jag tror att min mormor skulle kunna klara av att använda det! + att man får ha kartongbekläd gips bakom!
 
andeb skrev:
Skulle gärna rekommendera illigo www.illigo.se

det är så enkelt så jag tror att min mormor skulle kunna klara av att använda det! + att man får ha kartongbekläd gips bakom!

Då tycker jag du ska läsa på en gång till för så är det inte om du ska följa branschreglerna från Byggkeramikrådet... :rolleyes:

Det går t.o.m att läsa följande text citerat från Illigos egna sida:

Systemet är typgodkänt av SITAC och godkänt av Byggkeramikrådet, i det senare fallet gäller användning mot icke kartongbeklädda skivor.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Då tycker jag du ska läsa på en gång till för så är det inte om du ska följa branschreglerna från Byggkeramikrådet... :rolleyes:

Det går t.o.m att läsa följande text citerat från Illigos egna sida:

Systemet är typgodkänt av SITAC och godkänt av Byggkeramikrådet, i det senare fallet gäller användning mot icke kartongbeklädda skivor.

Jo jag vet att det står det på deras hemsida... Vill fortfarande framhäva att det enligt BBR är godkänt med vanligt GIPS, sen om man bör använda det eller inte kan inte jag svara på! När jag gjorde mitt badrum så använde jag våtrumsgips... :wow:
 
Jo, att jag skall ha ett tätskikt i badrummet det förstår jag :), och illigos variant är ju onekligen lite nytänkande.
Vad jag dock funderar på, och vad yxet svarat på tror jag är huruvida man kan använda den "vanliga" åldersbeständiga plasten innanför isoleringen.

Om man nu inte skall använda sig av plasten, vad är i så fall lämpligt att använda istället?
 
  • Gilla
Olov63
  • Laddar…
Ante78 skrev:
Jo, att jag skall ha ett tätskikt i badrummet det förstår jag :), och illigos variant är ju onekligen lite nytänkande.
Vad jag dock funderar på, och vad yxet svarat på tror jag är huruvida man kan använda den "vanliga" åldersbeständiga plasten innanför isoleringen.

Om man nu inte skall använda sig av plasten, vad är i så fall lämpligt att använda istället?

Jag vet att illigo inte ville att man skall ha den åldersbeständiga plasten i ytterväggen om badrummet har en sådan. Hur det fungerar i andra system vet jag inte men jag skulle tro att det borde vara samma sak...
 
Enligt Cembrit så kan difusionsspärren vara kvar om man använder deras Minerit VT i kombination med Ardex eller Lip rollade system, så plastens vara eller inte vara verkar ju vara beroende av vilka tillverkare man använder sig av. Kluddigt värre, hade varit trevligare med ett klar ja eller nej.
 
Vet inte om jag missuppfatat frågan och är i lärligsstadiet, så ta mitt ord med en nypa salt:)

Diffusionsspärren skall väll vara kvar? har du gjort ditt tätskikt riktig så skall det inte komma någon fukt till glespanelen som kan stanna kvar
 
Diffusionsspärren ska inte vara kvar i illigos system. Min gissning är att det kan bildas fukt mellan systemen!

Precis på samma sätt som att man har målade väggar i ett rum som ska göras till badrum... då bör man slipa ner målarfärgen innan tätskiktet kommer på plats så att inte målarfärgen agerar ett extra tätskikt!
 
Jo linkan77, du har ju en poäng i att om tätskiktet är korrekt utfört så skall det inte komma ut någon som helst fukt utanför denna.
Så egentligen bör det alltså kvitta huruvida man har diffspärr innanför isoleringen i ytterväggen, eller inte.
Om man nu väljer bort diffspärren så bör man ju kunna använda någon typ av vindskyddsfolie istället?
 
Ante78 skrev:
Jo linkan77, du har ju en poäng i att om tätskiktet är korrekt utfört så skall det inte komma ut någon som helst fukt utanför denna.
Så egentligen bör det alltså kvitta huruvida man har diffspärr innanför isoleringen i ytterväggen, eller inte.
Om man nu väljer bort diffspärren så bör man ju kunna använda någon typ av vindskyddsfolie istället?
Nja det är väll inte riktigt sant!
fukt finns i luften hur vi än vänder och vrider på det! och om vi har en diffusionsspärr och fuktspärr i badrummet så kan inte fukten ta vägen någon stans... Det finns nog en anledning till varför exempelvis illigo säger att det inte ska vara ngn åldersbeständig plast i samma vägg som våtrumssystemet.
 
andeb skrev:
Nja det är väll inte riktigt sant!
fukt finns i luften hur vi än vänder och vrider på det! och om vi har en diffusionsspärr och fuktspärr i badrummet så kan inte fukten ta vägen någon stans... Det finns nog en anledning till varför exempelvis illigo säger att det inte ska vara ngn åldersbeständig plast i samma vägg som våtrumssystemet.
Är som sagt newbee, men jag kan inte hålla med dig riktigt. I mitt fall har jag diffusionspäär på ytter väggen samt två innervägger. Om du "bygger in" fukten som finns i normal luftfuktighet så bör den diffundera till sidoväggarna. Är för med att fukt vill alltid vandra mot torrare ytor för att nå en jämvikt.

Luft med 18 °C temperatur kan maximalt innehålla: vm = 15,4 g/m³, i mitt fall har jag en 10mm luftrum mellan diffusionspärren och våtrumsskivan så teoretiskt är det inte många ml vatten som kan "byggas in".
 
Redigerat:
Ok, frågan är ju då vad man skall använda istället för en åldersbeständig plast i yttertak och vägg i badrum ??
Det är ju (som jag kan förstå det) mycket viktigt att få en helt tät diffusionsspärr i yttertaket, vilket ju då ställer till det om man inte kan ha det "bakom" badrummet.
Jag kommer ju i övriga delen av övervåningen att dra plast från "golv till golv", men frågan är ju då hur jag går över till någon annan typ av material runt badrummet ??

Funderar dock på en sak:
1. Det kommer ju precis som linkan77 säger, inte att finnas mycket naturlig fukt mellan badrummets fuktspärr och husets diffusionsspärr.
2. Den fukt som möjligtvis skulle kunna finnas där bör ju utan problem kunna "vandra" åt sidorna i det utrymme som glespanelen bildar, eller tänker jag helt fel här ??

Klurigt det här...
 
Jag skulle ha haft diffusionsspärren kvar. Anser att det är lättare att få ett tätare hus. Jag frågade föräkringsbolaget om det här när dom besiktade huset, så sa han att han har inte hört att det skulle vara ett problem att ha kvar diffusionspärren och han sa att de flesta seriebyggda husen har diffusionspärren kvar.

Annars är det bara att ta bort för ytterväggen och hoppas du kan täta så att det inte drar in luft via sidoväggarna och får ett otätt hus.

Men lämna iallfall plasten i taket. Eftersom du inte har något tätskikt där så känns det som att det inte skall gå att byggain
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.