Planerar en badrumsrenovering och funderar på hur jag ska lösa tätskiktet i badrummet. Badrummet består av en dusch som kommer användas dagligen, en bastu som kommer användas ca 1 gång i veckan, och övrig yta med toalett och handfat. Väggarna är av träreglar och den övre väggen i bilden är en yttervägg men träpanel.
Mekanisk ventilation finns idag med 2 st ventiler, en i bastun och en i duschen.

Jag har tänkt använda Kiiltos Kerasafe folie. Den gröna delen är duschen och där blir det folie och kakel ända upp till tak. I den gula delen ska det kaklas halva vägghöjden, ca 120cm, och över ska det målas. Därför tänkte jag sätta folie endast under kaklet, vilket ser ut att vara ok enligt GVKs indelning av zoner.

Bastuväggarna är jag dock osäker på. Jag funderar på att endast låta väggen mot ytterväggen ha träpanel, och resten kaklas. Alternativt att alla väggar har träpanel. Bastufolie, inget tätskikt eller något annat? Vart jag än läser så står det olika. Golvet kommer ha samma tätskiktsfolie som resten, och kaklas.
Väggen mellan dusch och bastu kommer byggas av kakel - tätskikt - gips - plywood - träregel - och sen?

Någon som har byggt liknande eller vet vad som gäller?



Schematisk planritning av ett badrum med markerade områden för dusch (grön), bastu (röd) och kaklade ytor (gul).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En gipsremsa 10 cm upp från golv som tätskikt kan göras på, sen en klinkersockel på det. Därefter en läkt för bastupanel som smiter utanför klinkersockeln så panel kan överlappa.

Glöm inte göra dörrhålet för bastudörren tillräckligt brett då gipsremsan även ska gå in i dörrhålet.
 
BirgitS
D Dm9 skrev:
Den gröna delen är duschen och där blir det folie och kakel ända upp till tak. I den gula delen ska det kaklas halva vägghöjden, ca 120cm, och över ska det målas. Därför tänkte jag sätta folie endast under kaklet, vilket ser ut att vara ok enligt GVKs indelning av zoner.
Du behöver följa ett godkänt målat system med alla dess riktlinjer om t.ex. hur gränsen mellan det och tätskiktsfolien ska hanteras.
D Dm9 skrev:
Bastufolie, inget tätskikt eller något annat?
Ska bastun räknas som ett separat rum eller som en del av ett badrum?
I det första fallet ska tätskiktet vid bastudörren vara minst 2 cm högre än vid golvbrunnen. I det andra ska hela rummet ha ett tätskikt.
 
D Dm9 skrev:
Planerar en badrumsrenovering och funderar på hur jag ska lösa tätskiktet i badrummet. Badrummet består av en dusch som kommer användas dagligen, en bastu som kommer användas ca 1 gång i veckan, och övrig yta med toalett och handfat. Väggarna är av träreglar och den övre väggen i bilden är en yttervägg men träpanel.
Mekanisk ventilation finns idag med 2 st ventiler, en i bastun och en i duschen.

Jag har tänkt använda Kiiltos Kerasafe folie. Den gröna delen är duschen och där blir det folie och kakel ända upp till tak. I den gula delen ska det kaklas halva vägghöjden, ca 120cm, och över ska det målas. Därför tänkte jag sätta folie endast under kaklet, vilket ser ut att vara ok enligt GVKs indelning av zoner.

Bastuväggarna är jag dock osäker på. Jag funderar på att endast låta väggen mot ytterväggen ha träpanel, och resten kaklas. Alternativt att alla väggar har träpanel. Bastufolie, inget tätskikt eller något annat? Vart jag än läser så står det olika. Golvet kommer ha samma tätskiktsfolie som resten, och kaklas.
Väggen mellan dusch och bastu kommer byggas av kakel - tätskikt - gips - plywood - träregel - och sen?

Någon som har byggt liknande eller vet vad som gäller?



[bild]
Tätfolie på golv och 10cm upp i bastu, även på dörrkarm.
Bastufolie, läkt och panel i bastu (antar att ytterväggar är regelkonstruktion)

bastufolien ska överlappa tätfolie vid golvet.
Panelen ska överlappa kakel med en tillräcklig springa för att ventilera luftspalten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.