Det börjar bli dags att sätta tätskikt på nya toa/dusch. Vi hade som initial plan att göra enligt bilden, dvs sätta inbyggnadstoan (grön) först. Sen tätskikt (röd). Skvallerrör (lila) vänder vi ut bakåt mot tvättstugan som är korrekt lagd helkaklat, uppdragen 5cm kant och som har korrekt golvbrunn och fall. Gjuter botten (orange) med bra fall i väggen så vi får upp det över den upplyfta kakelkanten i tvättstugan. Sätter skvallerör i det gjutna och målar på tätskikt. Tanken var att det skulle vara lätt att komma åt inbyggnadstoa (bara skruva loss våtrumsgipset i tvättstugan) om det skulle bli strul med inbyggnadstoan. Så skulle vi slippa riva tätskikt, plattor etc. Tyckte det kändes praktiskt och med ett bra tätskikt i duschen. Men vi börjar svaja om det kommer bli godkänt av försäkringsbolag? Vad säger?

toa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det man ev. kan ifrågasätta med konstruktionen är hur du tätat botten i utrymmet mot väggskivan. Jag antar att du monterat fixturen från badrumshållet? I så fall så har du ju monterat den skivan efter fixturen. Och hur har du i så fall tätat så att inte läckande vatten kan rinna ner mellan skivan och den uppbyggda bottnen i utrymmet?
 
Jag tänkte mig pensla på Weber tätskiktsmembran på sidor uppåt/bakåt, övergångar och på den gjutna ytan.
 
Hur vi än vrider och vänder på det så verkar det som om regeln "obrutet tätskikt" bakom är den viktigaste regeln, även om ovanstående verkar pragmatiskt och bra. Enklast är ju såklart då att tätskikta, kakla klart och sen montera fixtur. Nu ställer tyvärr det till det då vi redan har tajt framför stolen så vi vill helst ha in fixturen så mycket som möjligt i väggen.

(1) Är det ngn som har bild / skiss på inbyggd och tätskiktad låda?
(2) Låt säga att vi skall bo i huset i allafall 10 år till. Skall vi låta "obrutet tätskikt bakom" styra eller skall vi chansa på att vi får rätt vid en eventuell skada?
 
Kravet på installationen är ju att fixturen skall sitta i ett utrymme med tätt, tätskiktat golv, med rör ut för läckageindikering.

Det enda problem som jag ser med konstruktionen (bortsett från att den inte är den rekommenderade), är att eftersom fixturen oftast måste monteras från framsidan, dvs från badrumssidan, så blir den skivan monterad efteråt. Och då är det svårt att få till ett riktigt tätskikt i skarven mellan "golvet" i inbyggnaden, ochdne skivan. För även om du kommer åt bakifrån så sitter fixturen ivägen.

Vi har gjort en liknande konstruktion, där funderade jag över det problemet, och löste det genom att först tätskikta hela det invändiga utrymmet, montera fixturen, och så tätskikt på väggskivan in mot utrymmet före monteringen. Tätning av skarven mellan skivan och "golvet" i utrymmet löste jag genom att kleta på ett rejält tjock lager silikon precis före monteringen av skivan, så att det klämdes ut silikon runt hela lådan. Det hade inte gått att komma åt och täta de hörnen bakifrån, men jag kunde inspektera att silikon verkligen klämdes fram precis hela sträckan.

Man kan säga att silikonet ligger som en packning mellan skivan och de (tätskiktade) reglar som bildar lådan.

Om detta sedan skulle klara en besiktning har jag ingen aning om.
 
Precis. Nackdelen med denna lösningen är också att det är kört att byta cisternen. Då den måste lyftas uppåt (gerberit). Jag tror det blir kört (dvs att slippa att ta bort tätskikt/plattor) ändå även om man har lådan helt i badrummet för de skruvar som fixar cisternen måste skruvas loss framifrån.

Vår plan var att ha måla på tätskikt och folie på skarvarna och sen genom inspektionslucka kladda på det sista. Rent praktiskt så skulle det nog vara helt funktionellt för "läckage". Däremot så skulle det kanske inte bli så bra om hela skiten exploderar och står och pumpar ut vatten i flera dygn. Risken att en gerberit exploderar är väl kanske inte så troligt.

Så jag tror vi får justera vår plan till att försöka skapa ett obrutet tätskikt in i väggen och bakom och sen montera (med då skruvar genom tätskikt. Vilket skall vara ok enligt regler).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.