För att inte sno åt mig tråden om hela eller delar av badrum http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2 Startar jag en ny med lite andra frågor ang detta med tätskikt i källarplan. Jag undrar lite över varför man alls ska täta mot en betongplatta sedan spelar det ingen roll om den är isolerad eller ej. Vad kan möjligen må illa av vattnet så länge allt i källar plan är av oorganiskt material så som enligt mig det bör vara även i en modern källare. Visst att täta runt det stället där det dagligen glötas med vatten tycker jag det är OK men i ett större badrum med stor del relax tycker jag det fara är en större risk att man stänger in ev fukt som alltid kommer att finnas i ett sugande material såsom betong.
 
detta är ett omdiskuterat ämne men så här ligger det till:

har du en reglad vägg med skivmaterial där skall den givetvis tätas och förseglas mot golv och väggvinkel.Är duschen placerad i ett hörn eller väggvinkel så tätar man 1,5 löpmeter ut åt varje håll från vinklen samt lokala golvet.

1.ett betonghus andas och man vill inte att "fukt" kommer från undergolv eller yttervägg och trycker upp tätskikt och plattor(kapillärtryck och ångtryck)
2.betong tar inte skada av fukt eller vatten
3.tätskikt lokalt gör man för att få en tratteffekt på största mängden fallande vatten ner mot golvbrunnen.

sammanfattande skall man inte täta mer än det lokala området för vattenbegjutning för att minimera de skador som kan uppkomma med anledning av inträngande fukt underifrån golv vare sig golvet är isolerat eller ej. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.