Hej!

Jag håller på med en badrumsrenovering, efter att har läst branchreglerna kap 2 så blir jag osäker hur jag borde applicera tätskicktet. I kapitlet så finns det en illustration med två olika fall av platta på mark en isolerad och den andra oisolerad.

I mitt fall så har jag isolering under plattan men det verkar handla om 10 cm mineralull.
Övriga förutsättningar:
* Bara angränsande innerväggar.
* Avser lägga golvvärme i hela utrymmet.


Kan någon ge mig råd om hur jag borde lägga tätskicktet?
Hela utrymmet eller bara vid duschen?


/Håkan
 
  • SkissBadrum.JPG
10cm mineralull skulle jag klassa som oisolerat då tanken där är ju att det inte ska suga fukt underifrån och där stoppar ju inte mineralull så mycke. Sedan kan man ju altid ställa sig frågan om vad som händer vid ökad fukt från dusch. Går fukten in i en trävägg? Går den in i en stenvägg som i sintur har trä på andra sidan? Fundera på vad som kan hända och gör en riskbedömning efter det.
 
Tack för svaret snuttjulle,

Misstänkte att det var de fuktisolerande egenskaperna man ville åt i BR.
Alla väggar är uppbyggda på en regelstomme av trä så visst finns det organsikt mtrl för mögel att fästa i. Dock verkar markarbetet vara välgjort, jag har mätt med fuktmätare i syllar under snötiningsperioden i våras, alla mätvärden hamnade klart innanför de rekomenderade.

Tror att jag siktar på att fuktspärra duschkorridoren (2x1m) i bilden + alla vägg->golvvinklar i utrymmet, någon som tycker detta verkar vara en dålig lösning?

/Håkan
 
  • SkissBadrum_Tät.JPG
hahel skrev:
Tack för svaret snuttjulle,

Misstänkte att det var de fuktisolerande egenskaperna man ville åt i BR.
Alla väggar är uppbyggda på en regelstomme av trä så visst finns det organsikt mtrl för mögel att fästa i. Dock verkar markarbetet vara välgjort, jag har mätt med fuktmätare i syllar under snötiningsperioden i våras, alla mätvärden hamnade klart innanför de rekomenderade.

Tror att jag siktar på att fuktspärra duschkorridoren (2x1m) i bilden + alla vägg->golvvinklar i utrymmet, någon som tycker detta verkar vara en dålig lösning?

/Håkan
Jag hade nog lagt tätskikt i hela området.
När jag kaklade tvättrummet sa försäkringsbolaget att 1m ut från tvättmaskinen ska ha tätskikt, men jag la det i hela tvättrummet.
En annan fråga i ditt badrum , har du fall i hela badrummet som leder till golvbrunnen i duschen ? Jag ska börja med ett badrum nu i vårat nybygge och undrar om man måste ha detta när man har en dusch hörna ?
 
Draven skrev:
Jag hade nog lagt tätskikt i hela området.
När jag kaklade tvättrummet sa försäkringsbolaget att 1m ut från tvättmaskinen ska ha tätskikt, men jag la det i hela tvättrummet.
Vid en tidigare renovering av ett badrum med helt oisolerad platta på mark byggt -63 så fick jag rådet att lämna området utanför dusch och golvvinklar otätade så att markfukt har någon annanstans att ta vägen än upp i de reglade väggarna, rådet stämmer bra med det som står i BR. Frågan är om mina 10cm mineralull räknas som isolering i detta fall.

Draven skrev:
En annan fråga i ditt badrum , har du fall i hela badrummet som leder till golvbrunnen i duschen ? Jag ska börja med ett badrum nu i vårat nybygge och undrar om man måste ha detta när man har en dusch hörna ?
Jag har inte kontrollerat fallet på hela golvet, i duschhörnet är fallet rejält tilltaget ca 5-10 cm /m (litet område ca 1 m2)

Vet inte riktigt vad reglerna säger om fallet i badrummet, kanske någon annan kan klargöra.

/Håkan
 
Om plattan är gjuten på mineralull, sannolikt med makadam eller liknande under, räknas det inte som att den har direkt markkontakt. Då bör man tätskikta hela ytan.
 
Tack Jon_h,

Blir tätskickt på hela ytan då.

/Håkan
 
hahel skrev:
Vid en tidigare renovering av ett badrum med helt oisolerad platta på mark byggt -63 så fick jag rådet att lämna området utanför dusch och golvvinklar otätade så att markfukt har någon annanstans att ta vägen än upp i de reglade väggarna, rådet stämmer bra med det som står i BR. Frågan är om mina 10cm mineralull räknas som isolering i detta fall.



Jag har inte kontrollerat fallet på hela golvet, i duschhörnet är fallet rejält tilltaget ca 5-10 cm /m (litet område ca 1 m2)

Vet inte riktigt vad reglerna säger om fallet i badrummet, kanske någon annan kan klargöra.

/Håkan
Fick detta svar i en annan tråd.

"Jo enl. branchreglerna ska det vara fall i hela badrummet, ca 1cm per meter utanför duschzon. Man tänker väl att allt vatten ska rinna mot brunnen om ett rör eller en koppling springer läck. Tror att stora badrum, typ relaxavdelning med dusch är undantagna."

Trist eftersom jag redan börjat lägga ut glesen på bjälklagret i vattring.Får ta bort detta igen om jag ska få fall i resten av badrummet...
 
Draven skrev:
Fick detta svar i en annan tråd.

"Jo enl. branchreglerna ska det vara fall i hela badrummet, ca 1cm per meter utanför duschzon. Man tänker väl att allt vatten ska rinna mot brunnen om ett rör eller en koppling springer läck. Tror att stora badrum, typ relaxavdelning med dusch är undantagna."
Jag pratade med försäkringsbolaget förra året vad de ställde för krav på tätskickt och fall när jag byggde min relax och då som du skrev var det godkänt med fall lokalt vid bad/dusch.
 
Hej Alla!

Lyfter min tråd igen.
Nu är mina väggar äntligen klara och det är dags att sätta tätskickt. På väggarna har jag två skivmaterial, i duschhörnet MineritVT (Grön på min skiss) och övriga väggar har jag satt Gyprocs GlassRock (För att spara lite pengar och få enklare montering)

Tänkte använda LIP:s System17 men blir lite fundersam när det gäller Minerit väggarna,
Mineriten har ju ett förapplicerat tätskickt och så vitt jag kan bedömma (Kollat BKR:s lista ) så är det godkänt, Min tanke är då att göra som följande

1. Minerit väggar VS30 + Fiberremsa i skarvar och på skruvskallar.
2. Glassroc väggar enligt System17 med VS20 + VS30

Är jag helt galet ute? Skall mineriten också behandlas enligt System17?

Tacksam för råd.

/Håkan
 
  • SkissBadrum_minerit.JPG
Mineriten uppfyller i sig inte de nya kraven på ångmotstånd. De finns med på den gamla listan över godkända tätskikt, men inte den nya.

Men nu är det så att Minerit har gjort en fuktdimensionering, som innebär att man kan gå ifrån kravet på en miljon s/m om skivan sitter på en innervägg med torrt utrymme på andra sidan, eller i en yttervägg utan plast. Då räcker det att täta skarvarna och skruvskallarna, enligt dem. I yttervägg med plast ska hela skivan kompletteras med ett tätskikt på minst 500 000 s/m, så kommer det hela att överstiga miljonen sammantaget. I det fallet ska man köra med till exempel LIPs system 17 eller något av de andra tätskikt som Minerit godkänner.

Jag skulle personligen kört system 17 även på skivorna oavsett bakomliggande konstruktion, det känns som ganska lite merarbete i sammanhanget, och man får större marginaler.
 
Tack för svaret Jon_h, en liten följdfråga bara.

jon_h skrev:
Jag skulle personligen kört system 17 även på skivorna oavsett bakomliggande konstruktion, det känns som ganska lite merarbete i sammanhanget, och man får större marginaler.
Det innebär inte några problem (i teknisk/kemisk mening) med att applicera VS20:n på det förapplicerade tätskiktet då?

/Håkan
 
Nej, inte alls. Det är det som rekommenderas av Tepro (som levererar Minerit).
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.