Ska sätta kakel och klinker i badrum som ligger i källare med platta direkt på mark och även delar av väggarna är 1-1,5 meter under marknvå. Plattan är inte isolerad.
Har koll på att det bara krävs tätskikt i duschhörna så att resterande väggar och golv får släppa igenom fukt som kommer underfrån.
Men i det inre hörnet av duschhörnan känns det lite fuktigt? Kommer det att bli ett framtida problem?
För nu sätter jag då ett tätskikt där vilket gör att fukten inte släpps igenom där.

Men om jag inte tätar så blir det väl ett större problem då man isf låter väldigt stora mängder vatten gå igenom plattan i duschutrymmet. Så det bästa är väl att sätta tätmembran i det fuktiga hörnet i allafall?
 
T
Täta hörnan som du har tänkt, eventuell fukt kommer att söka sig åt sidorna där det inte finns tätskikt och ta sig ut därigenom istället!
 
Har också kommit fram till det. För lösningen till problemet är ju bara att dränera och det är inget som jag tänkt göra på många år. Då blir det en alldeles för dyr affär.
Tack för ditt svar:)
 
Det finns väl 2-komponentsmembran som är til en viss grad diffusionsöppen, kan vara ngt. Annars riskerar du väl att memranen släpper från väggen och då ramlar kaklarna ned....

MVH
Sakke
 
Det är bara på plattan det är lite fukt. Och där läggs ju klinker. Och visst risken finns att nån klinkerplatta lossnar på några år men den risken tar jag. Känns ju mindre jobbigt än om det börjar lossna från väggarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.