Hej

Ska börja Tätskikt i badrummet, men blir galen av alla olika lösningar

Här har ni förutsättningar.

-Hus byggt -63.
-Ej dränerat ( Dock ligger högt och bra fuktvärden i källaren)
- Nygjutet golv i hela badrumsdelen i denna ordning. 10cm eps, 5cm XPs, Armering, Vattenburen golvvärme, 10cm Platta, 2cm Flytspackel, (Kommer även bli tätskikt över hela golvet)
- Hela övriga källaren är plattan oisolerat.
- Ytterväggar är betonghålsten med puts & målat med ogenomsläpplig "gammal" färg

Här kommer bilder för att bilda er en uppfattning

Handritad skiss av badrumsplanering med markerade områden för dusch och badkar samt golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschdelen

Råa badrumsväggar med reglar och osäkert tätskikt redo för renovering.
Skapa konto

Renoveringsprojekt i badrum med uppreglade väggar och nygjutet golv i väntan på tätskikt.
Skapa konto

Badkars delen

Badrum under renovering med oisolerade gipsskivor och synliga rörutskärningar.
Skapa konto

Hörn av ett badrum med skadade väggar och tecken på vattenskador nära golvet.
Skapa konto

Hörn av ett badrum under renovering med synliga rör och måttmarkeringar på väggar.
Skapa konto

I ytterhörnet i badkarsdelen så har det i 50 års tid runnit ner massor av vatten. Av stuprör. Detta är åtgärdat förra året med att leda bort allt vatten.

Min tanke är Webers folieduk på hela golvet med 5-10cm uppvik mot alla väggar. eftersom jag har grävt ut å isolerat plattan..

I duschdelen sätter jag enbart duk på den uppreglade väggen. Resterande väggar primas enbart.

I badkarsdel gör jag exakt samma. Folieduk på de uppreglade, resten primas.

Dessa väggar ska kaklas sen, även hela golvet klinkras. Resterande väggar i rummet blir putsade väggar.

Vi kommer använda utrymmet kanske 2ggr/vecka. Så det kommer ju i te utsättas för super hög belastning. Då vårt huvudsakliga badrum är uppe.

Är detta en super dålig idé? Jag är mer nervös att sätta duk på ytterväggarna för tillskjutande fukt utifrån.

Väggarna bör kanske ruggas upp så mycket som möjligt innan också?

Tacksam för svar.

Det finns väl fortfarande rollade system som är godkända att använda när både golv och väggar är gjutna/murade? Mycket enklare att hantera.

Om du har tillskjutande fukt och enbart oorganiska material i väggar och golv så behöver du bara tätskikt där väggar och golv vattenbegjuts och en bit utanför. Typ i dusch och runt badkar.

Ang de rollade systemen så ska inte de användas på yttervägg, eftersom jag inte har dränerat huset. Det är i såfall något diffusionsöppet cementbaserat Tätskikt som jag bör använda mig av då.

Bör tilläggas att huset ligger väldigt högt, bra avrinning från huset överlag.

Andra som har några åsikter här?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.