Jag har tidigare skrivit om mina bryderier med avloppet... Den historien är ännu inte riktigt avhandlad. Men det är en annan tråd...

Nu gäller det tätskitktet denna gång, kakelsättaren har inte tätskiktat mot fönsterkarmen. Ser inte detta fel ut?
ImageUploadedByByggahus.se1378673996.786413.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret sitter mer eller mindre i duschen, ca 60 cm ifrån. Behöver jag säga att det inte känns helt ok?

Men vad jag känner och vad som stämmer är ju inte alltid samma sak.. Vad säger ni? Borde jag nypa min BKR-certade kakelsättare i örat?
 
Ser inte optimalt ut. Skivor o tätningsremsor borde ju täta ända in till karmen.....

frågan är väl om man ens får ha fönster i zon 1, ser dock inte nytt ut. Vår plattis tätade rejält runt fönster med förstärkningshörn och lutning på fönsterbräda....

Verkar vara ett gammalt svårt fönster dock. Kanske hade varit bättre om ni stoppat i ett nytt med rjäl karm att täta emot?

Jag vet dock att det ör svårt med fönster......när vi var i tingsrätten med badrumsskada så vittnade ett expertvittne från IF försäkringsbolag att det i princip alltid är svårt vid fönster och att de inte skall sitta i zon ett..
 
Redigerat:
Ja fönster/dörrar i zon1 är ajjabajja. Men att plocka bort fönstret är inget alternativ. En liten tröst är att underkant fönster sitter ganska högt upp, ca 170cm från golv. Blandaren/takdusch-huvud sitter ungefär 80cm bort på anslutande vägg.

Lösningen blev silikon och målat tätskikt på. Jag är nöjd, men det kanske jag inte borde vara?
 
Hantverkaren hade ju i så fall inget val om fönstret redan satt där och du inte ville ta bort det. Antar att det även blir något utanpåliggande trälist av nått slag?
 
Vad är det för tätskikt? Enligt LIP's anvisningar ska man låta tätskiktet gå ut mot karmen, åtminstone på dörrar inom våtzon 1 (som detta är). Inte helt självklart hur detta ska utföras dock.

Jag gör detta moment just nu men då är det nybygge och därför ser jag till att dörrkarmen livar mot regeln och så sätter jag våtrumsgipset några mm in över karmen.
 
Frågan om fönstrets eventuella vara eller Ikke vara tog varken jag eller hantverkaren upp när jag tog in offerter. Faktum är att ingen av dem 4 olika företagen vi tog in offerter ifrån kommenterade fönstret.

Såhär i efterhand hade jag nog varit öppen för förslag om byte av fönster till ett modernare mer passande fönster. Resten av husets fönster bör nog ändå bytas inom närmsta 10årsperiod.

På bilden syns bara ena fönstret men det är faktiskt 2 mindre bredvid varandra.
ImageUploadedByByggahus.se1378838624.627739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggis1976 skrev:
Hantverkaren hade ju i så fall inget val om fönstret redan satt där och du inte ville ta bort det. Antar att det även blir något utanpåliggande trälist av nått slag?
Ja utanpåliggande list blir det, förmodligen av trä. Innan satt det sånadär förfärliga bruna plastlister som var vanliga på 70-talet.
 
injonil skrev:
Vad är det för tätskikt? Enligt LIP's anvisningar ska man låta tätskiktet gå ut mot karmen, åtminstone på dörrar inom våtzon 1 (som detta är). Inte helt självklart hur detta ska utföras dock.

Jag gör detta moment just nu men då är det nybygge och därför ser jag till att dörrkarmen livar mot regeln och så sätter jag våtrumsgipset några mm in över karmen.
Centro Pro system TM#F
 
Byggis1976 skrev:
[länk]

?? Då håller du vatten borta från fönster.
Ja detdär är en tanke. Men tycker lösningen känns lite knas med tanke på att vi ska ha badkar. Vi har tänkt ha en klassisk draperiskena som denna: http://www.leijma.se/filarkiv/stabil_stor.jpg vilket också redan är inköpt... Man kanske skulle köpa till en extra 90gradersböj så man inte behöver fästa den långa skenan mellan fönstrens...
 
Vi sate den runda över badkar, funkade fint och blev snyggt. Men det finns ju även hörn, eller varför inte någon snygg dusch vägg, badkarsvägg?

För oss kändes det riktigt skönt att inte få vatten på fönstret. Då hade vi iofs precis renoverar om ett två år nytt badrum pga vattenskada så vi var lite nojjiga....
 
Okej, ja vi kanske få fundera på ett såntdär runt draperi. :)

Duschvägg har jag redan försökt sälja in här hemma, hustrun har dock lagt in veto då hon är rädd att barnen ska lyckas ha sönder glaset med badankorna... Men det hade ju ändå inte skyddat fönstret.

Jag tror vi kör som tänkt och ser hur det funkar. Eventuellt sätter vi upp en gardin för fönstret eller byter till en såndär rund variant :)
 
Ser snyggt ut i alla fall. Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.