Hej!

Har satt in ett fönster i badrummet som vi håller på att renovera. Nu går det i linje med både ytterpanelen, samt råsponten i innerväggarna (se bifogad bild). Problemet blir dock att vi ska slå på 15mm plyfa, samt 13mm gips ovanpå råsponten. Och här var vår tanke att man kunde kallat in mot fönstret som en nisch eller vad man ska säga, men enligt kakelsättaren så blir det för lite utrymme med 28mm för dem att vika runt tätskiktet, så det måste bli en avvikelse. (Fönstret sitter ca 1dm till vänster om där vi kommer sätta en vikbar duschvägg). Någon som har råkat ut för samma/liknande problem eller jag några tankar om det? Borde man inte kunna vika runt tätskiktet på något bra vis trots den lilla ytan, eller hur fungerar det?
 
  • Nytt fönster i linje med ytterpanel och råspont i ett renoveringsprojekt för badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskiktet ska ju ligga an (limmat) mot fönsterkarmen så det beror lite på typ av tätskikt. Om det krävs "hörn" vid hörnen kan det bli svårt att få till det men om tätskiktet tillåter "övervikning" i hörn med limning ska det gå tycker jag men det kan bli problem att få folien "limmad" mot plyfa/gips kanterna så nog bättre om ni kan lägga lister runt som kanten kan limmas mot i så fall...

Min gissning blir att de tycker att det blir svårt att fästa det ordentligt med vikningarna på bara 28 mm...
 
  • Gilla
Ted15
  • Laddar…
Rickard.
Fönster är alltid känsliga så man måste ju hålla koll på vattenstänk och kondens oavsett så ett avsteg är väl inte hela världen sålänge det är bra gjort. Har själv avsteg då mitt fönster är aningen över badkaret (högt fönster).

Nu är plattsättaren den med bäst möjlighet att komma på någon okej lösning men det första som slår mig är att ni gipsar och fogar tätt ända mot karmen och lyckas han inte få dit folien så får man väl nöja sig med att smeta med membranet så gott det går innan man gör det fint på valfritt sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.