Hej.
Tänkte se med er vad ni tror om detta.
Jag håller på att renovera tvättstugan på källarplan i vårat hus ifrån 60-talet.

Det jag har gjort är att bila bort hela den gamla plattan som var oisolerad och rätt på sand.
Därefter har jag byggt upp det med grus, frigolit S200, vattenburen golvärme (20slang), armering och flytspackel.

Det jag undrar är om jag skall ha tätskikt på den nya platta innan jag lägger klinkers på detta? Har hört att plattan ska kunna andas, men det känns ju som att jag har gjort det på det sättet som man gör platta nuförtiden. Va säger ni?

Bifogar några bilder på detta. DSC_0417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0487.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0895.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_1088.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
I hyreshus finns inte fuktspärr under klinker på golv i källare (förutom i ev vattenränna bakom tvättmaskiner)
 
Jag har för mig att man ska ha fuktspärr när underlaget är isolerat och låta bli fuktspärr när det är oisolerat. I praktiken tror jag att det spelar mindre roll i en tvättstuga.

Men vad reglerna egentligen säger och var det står vet jag inte.
 
T
Som sagt, eftersom det är isolerat ska du ha tätskikt, annars inte......
 
Okej. Tack för svaren. Då kör jag på tätskickt :)
En följdfråga.
I dom delarna i källaren som jag ska lägga parkettgolv ska jag ha fuktspärr (plastfolie) innan trägolvet? Golvtillverkarnen rekommenderar det. Men det vet jag att dom skriver på allt oavsett underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.