Hej!

Skall inom kort bygga ett garage med klinkergolv.

Jag räknar med att ibland tvätta bilen, eller drälla med vatten, men normalt är det torrt. Vintertid kommer det rinna smältvatten från bilen.

Garaget kommer ha vattenburen golvvärme.

Behöver jag sätta tätskickt under klinkern?

/Jonas
 
Nej! :)
 
Ett kort och konsist svar...  :)

Skulle du vilja utveckla svaret en aning?

/Jonas
 
Nej! ;)




















Jo, förresten. Eftersom du ska ha vattenburen golvvärme behövs det inget tätskikt. :)
 
ok.

Tackar för den infon...
 
Det jag tror att Immobil inte vill säga är att du inte behöver ett tätskikt i garaget eftersom du inte har någon underliggande struktur som kan bli fuktskadad.
Under dina klinker har du bara betonplattan som i sig står emot eventuell fukt.

Det som däremot kan vara en god tanke är att fundera på hur du ska vattenskydda väggarna om du ska tvätta bilen I garaget. Kanske kakel? Kanske våtrumstapet? Kanske en lämplig färg?
 
Ja jag har funderat på det...

Finns det någon typ av färg man kan måla med som är någorlunda tät? Skulle helst slippa kakla...

Garaget blir ganska brett (fem meter) så man kanske inte slabbar allt för mycket på väggarna trots allt. Hade inte tänkt köra med högtrycket i garaget.

/Jonas
 
Det finns en färg som tål mer än andra det är en färg som heter resistent tror jag. Hör på din färghandel. Finns säkert andra färger med den e lite dyrare än vanlig färg.
Målade den själv på betong vägg i stallet även i tvättstugan på golvet. Den är rätt så tålig och flagnar och släpper inte så lätt.
Kan även målas i våtutrymmen direkt på gipsskivor. Är det mycket vattenstänk så kan man tätskikta annars inte nödvändigt.

Du kan blanda till vilken kulör du vill ,så du e inte bunden till en viss färg. ;)
 
Tackar för tipset om färgen. Ska kolla in den i affären så fort jag kan.
Vad är det för märke på den?

Har du något ungefärligt pris på den?

/Jonas
 
Tittade på kvittot det står bara resistent täckfärg bas 1liter kostar127kr och bryttillägget 26kr så 153kr litern.

Köpte den på färg och tapet. ;)

Den var inte så dyr ändå. :)
 
De flesta färgfabrikanter har system med våtrumsgrund och våtrumstäck ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.