Hejsan!

Vi håller på att renovera vårt badrum.

Vår fråga är hur ni skulle ha tätat dessa inkommande vattenrör?

Visa bilaga 110401

Det är ju grymt svårt (dvs omöjligt...) att trä på rörmanchetter på dessa rör!

Har läst någonstans att någon använt sig av tejpen T-Flex:

http://www.t-emballage.se/byggmaterial/taetningstejp-t-flex.aspx

Hur skulle ni ha gjort? Viktigt att det blir tätt!

Förövrigt använder vi oss av Kiiltos K2 tätningssystem.

Vill tillägga att vattnet inte kan stängas av. Bor i flerbostadshus.

Tack på förhand!

Hälsningar Fredrik och Josefine
 
Redigerat:
Ingen röris här som stött på liknande problem förut? :)
 
Klart att vattnet kan stängas av, även flerbostadshus kan få vattenläckor, behöva renoveras etc. Ge din röris numret till styrelsen, förvaltaren, hyresvärden eller vad ni nu har, så får de komma överens om en planerad avstängning en timme eller så.
 
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
b8q skrev:
Klart att vattnet kan stängas av, även flerbostadshus kan få vattenläckor, behöva renoveras etc. Ge din röris numret till styrelsen, förvaltaren, hyresvärden eller vad ni nu har, så får de komma överens om en planerad avstängning en timme eller så.
Jo sant att det går att stänga av.

Vill helst slippa det, då det är väldigt många som bor i huset, och är väldigt trötta på alla renoveringar som ständigt görs. (Hus från 60-talet).

Finns det någon annan sorts tätningsmetod då, som innebär att rören och plattan kan sitta kvar precis som de gör nu?
 
Ingen godkännd metod. Men det går ju såklartatt ösa på gucka i flera omgångar och få det tätt. Men det är inte OK enligt säkert vatten och fackmannamässigt. Försäkringsbolaget kan ha åsikter om det då.
 
P
Stäng vattnet ta loss ballofixerna slit lös väggbrickan dit me ballofixerna skruva bort vreden..klart tar Max 5min montera tillbaka på samma sätt när manschetter är på plats.
 
Krilleman
Pherra skrev:
Stäng vattnet ta loss ballofixerna slit lös väggbrickan dit me ballofixerna skruva bort vreden..klart tar Max 5min montera tillbaka på samma sätt när manschetter är på plats.
Jag har också klurat på detta förfarande, men jag är ohyggligt tveksam på att 22mm muttern går igenom hålet på brickan!
 
P
krilleman_215 skrev:
Jag har också klurat på detta förfarande, men jag är ohyggligt tveksam på att 22mm muttern går igenom hålet på brickan!
Hmm det stämmer nog!
 
Brukar klippa loss brickan med en elak plåtsax, sedan får man lösa med delbar täckbricka från Falu t.ex.
Sen kommer kruxet med att få till tätskiktet bra får jag inte glömma att skriva.
mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
jossan1986
  • Laddar…
spekerök skrev:
Brukar klippa loss brickan med en elak plåtsax, sedan får man lösa med delbar täckbricka från Falu t.ex.
Sen kommer kruxet med att få till tätskiktet bra får jag inte glömma att skriva.
mvh
Aha! Finns det en delbar tätbricka? Fungerar den till de flesta tätningssystem eller? Och tror du inte att jag behöver brickan för att stadga upp rören? Har också funderat på att klippa sönder brickan nämligen.
 
Krilleman
Själva täckbrickan är ju inte tät i sig, det är j ditt tätskikt i badrummet som är tätt.

Kan du inte knacka på väggen och försöka tyda om själva "slitsen" är av annat material än den vanliga väggen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.