Hej, på vinden finns el dragen för belysning. Eldosa utanpåliggande ledning, strömbrytare och armatur. Även ett eluttag. Byggt 1977.
Vid dosan är det gråbrun "gegga" vid infarterna, helt säkert för att täta, men som runnit ned och ut på kablarna. Skruvade upp locket och det var lite gegga på plinten också. Vad är detta för massa? Jag är rädd att det inte längre är så tätt som det är tänkt. Kan jag täta med någon ny massa, i så fall vad. Har sökt lite på nätet och bara hittat elektroniksilikon, är det det jag ska ha? Måste jag den här typen av tätning på vinden ens en gång?
 
Det ska inte vara någon "tätningsmassa i en dosa som sitter på en vind, troligen är det en gammal EKK som det har runnit lite ur kabeln. Det är rätt vanligt på kablar av en viss ålder och påverkar inte funktionen. En vid räknas till torrt utrymme och apparaterna där behöver inte ha högre kapslingsklass än i ett bostadsutrymme.
 
Lite info. "Klicka på bilden för att göra den tydligare"

kabel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Luktar otäckt gör den där kletiga smeten också, knappast bra för hälsan att andas in för mycket av det....
dioktylftalkat & klorparaffin... bara namnen gör att man håller armlängds avstånd, men som sagt ingen elfara med den.
 
Å sjutton, det förklarar en del. Då behöver jag alltså inte bry mig om det.

Men, jag är dock helt säker på att det som sitter på kablarna vid infarterna är något som satts dit avsiktligt. Det är annan färg och konsistens ser jag nu när jag tittar lite nogare. Och sitter dessutom ovan dosan, så dit kan det inte ha rumnnit. Men den här typen av infartstätning behövs alltså inte?

En annan grej:
En av kablarna som mantelkletet runnit ut på i underkant saknar mantel ett par cm från dosan. Man ser alltså ledarna. Får det vara så? Kan man vira tejp runt eller någon annan tätning, typ slang? Det är nästan vid strömbrytaren vid vindaluckan så man trevar ju omkring där med handen och det känns kanske inte 100 nu.

En tredje grej:
Gällande kabeln som kommer ovanifrån in i dosan.
Inne i dosan, där ledarna tittar ut genom manteln så glipar det lite i själva ledarnas mantel. Både nollan och fasen. Jag antar att man måste råkat skära för djupt när man skalade kabeln. Måste kabel bytas eller kan lite isolering på ledarna vara en fix?
 
Nej så får det inte vara. Är det bara mantel och ledarisolering som är skadad, inte kopparledarna, så är det isoleringen som gäller. I brist på bättre kan du använda färsk eltejp, inte eltejp du haft liggandes i lådan i 10 år.
 
Enklast brukar ofta vara att flytta strömbrytaren några cm så att allt blir bra.
 
Ja just det, enkel lösning.
 
Läste fel trodde det var vid strömbrytaren det var avmantlat för långt.
 
Stussar heter "infarterna". Lite osäker på stavningen dock :p Haha
 
F
Jag har ingen gägga i mina dosor men en ganska frisk bris. Antar att det beror på tex ett rör med kablar upp till vinden, 50mm rör ut till garage, utebelysning mm.

Tänkte täta detta så det slutar blåsa. Tänkte sätta en liten kladd precis i mynningen vid dosan där kablarna kommer ut. Tänkte använda vanlig silikon eller akrylfog. Är det OK att göra som jag tänkt?
 
Ingen fara med att dra lite klet där. I 50 rör så stoppar man förslagsvid isolering eller en plastpåse så att man inte tappar in en stor klump gegga som man inte får ut sedan. I mindre rör så kan man täta med vad som tycker jag. Minimal risk att något åker in i rören.
 
50mm rör. Shit vad har ni för installationer. Hur mycket ledning kan man inte ha i ett sådant? 30?
 
johamarc skrev:
50mm rör. Shit vad har ni för installationer. Hur mycket ledning kan man inte ha i ett sådant? 30?
Allt är relativt. En svartkabel kan vara nog tillräckligt. 2-3-5st 3ledare eller ett knippe med svagström. Tänk på att man gärna vill dimensionera lite extra för framtida utbyggnad och att kablar är ju inte helt spikraka utan tar upp mer plats i rör än vad man tror.
 
Här ett exempel där en tätning hade behövts!

Rören kommer från källaren, som ibland hade en hög luftfuktighet och luften som kom upp ur rören kondenserade på den kalla plåten i detta elskåp som sitter på fasaden. Ingen skada skedd, och nu är rören förseglade,
 
  • Öppet elskåp på fasad med synliga rör som leder till källaren, nu förseglade för att förhindra kondensskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.