RoTe
Sitter och funderar på det här med tätningslister...

Jag bor numera i en liten sommarstuga på 82m2 som värms upp av två braskaminer. Jag har bara bott här ett år och således bara en vinter. Vintras var ju något extrem men jag noterade att köket alltid var kallare än resten av huset. I sommar har jag renoverat fönstren och såg då att tätningslisterna var otroligt dåliga i köket. Dessa är nu bytta och det blev kanontätt.

Efteråt kom ju frågan, hur bra var det att täta egentligen? Braskaminerna slukar väl sjuka mängder luft och den måste ju tas in någonstans. Tilluft finns i skafferiet i köket.

I vardagsrummet har jag ett fönster som helt saknar lister och det ser inte ut att ha suttit några heller på bra länge. Fönsterbågarna tätar dock jättebra mot karmen så inga springor syns.

Vad tror ni, ska jag låta bli att byta ut några fler lister? Huset har kopplade tvåglasfönster från 40/50 tal.
 
Täta fönstren bara. Du kan aldrig täta så bra att draget försvinner i kaminen. Möjligen kan du behöva öppna ett fönster på glänt precis när du skall tända. Titta på tilluftshålen i kaminen och bedöm chansen att du kan täta huset så att totala arean för tilluft till huset blir väsentligt mindre.

Erik
 
RoTe
Ok, bör jag även täta fönstret som har så pass bra passform mellan karm och båge att man inte ser springan? Blir en himla tunn list då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.