Hej!

Har ränndalar på mitt en plans vinkel hus, och förra vinter blåste det in snö mellan teglet och rännplåten(läst att det va en hel del som blev drabbade av detta)
Snön smälte till slut men fick till följd att det droppade in genom innertaket, har torkat och allt är bra igen.

Men vill ju åtgärda detta på något sätt?

Finns ju skumgummi som är vågigt precis som pannorna, men har fått reda på att detta används mest till plåttak, dessutom går det nog inte att använda till ränndalen, eftersom den är inte rak och kan variera lite så att du får olika vågor i pannorna så att säga.

Någon som varit med om detta och vad gjorde ni för att fixa detta??

Eller ngn annan som har ett bra alternativ?

Ska köpa nocktätning och använda till nocken men den funkar ju inte till ränndalen precis.
 
Pappen under ränndalarna ska vara tät, så undertaket tål att lite snö o regn kommer in. Om det inte är tätt så skulle jag försöka jobba på att få det tätt.

Ta bort pannorna runt ränndalen o köp asfaltskitt eller liknande o pensla på rikligt (grov kraftig pensel). Detta bör då täta alla småhål som kan finnas på din papp.
http://www.byggmax.se/is-bin/INTERS...yID=dKEKAaAzJ00AAAER6moatFtR&JumpTo=OfferList

Det är dumt att täta för luft då det är viktigt att luften kommer in under pannorna.
 
Mitt tak består endast av pannor Bär och strö läkt. Under detta sen finns en masonit liknande skiva med ett speciellt skikt som ska tåla en del vatten men inte så värst mycket. där udner sen är vinden.....

Vet att det virvlat in pollen, små löv m.m under och detta gör ju att det lilla vatten som kommer in och lägger sig på skivan stoppas upp och hinner sugas upp och genom skivan.

Finns ju inga små hål eftersom pannorna ligger en bit över rännplåten. plåten är bockad i ändarna längs emd hela som gör att vatten inte ska rinna in.
Men du har ju ett större hål mellan vågorna på pannan och rännplåten. och DET ÄR DÄR snön har blåst in i vintras då det blåste rejält och kom yrsnö.

Luften kommer ju in på långsidorna av taket längs ner och liksom genom nocken.
 
OK, jag förmodar då att du har ett ganska nytt hus byggt av en husleverantör som har levererat färdiga sektioner. Då är den byggstilen inte ovanlig. Jag vet faktiskt inte hur liknande problem brukar lösas med dessa konstruktioner. Mitt enda förslag är att ringa tillverkaren o fråga. :(
 
  • Gilla
leoj och 1 till
  • Laddar…
lastkaj skrev:
OK, jag förmodar då att du har ett ganska nytt hus byggt av en husleverantör som har levererat färdiga sektioner. Då är den byggstilen inte ovanlig. Jag vet faktiskt inte hur liknande problem brukar lösas med dessa konstruktioner. Mitt enda förslag är att ringa tillverkaren o fråga. :(
Huset är från -81. Åsedahus.
Va ju så de byggde då, gick snabbt att bygga och blev inte heller så dyrt.
Men önskar att man hade tak som min farsa m.fl i detta land, råspont och papp. iofs dyrare när företag bygger upp olika områden i städerna/byar men mycket bättre!!!

Tyvärr lades hustillverkaren för ett x antal årsedan har jag för mig
Men ska ringa en snickare och se om de har några förslag.

Tack ändå
 
ring en plåtslagare å fråga istället.. dom vet (oftast) lite bättre om just ränndalen...
 
Hrmm, det optimala är två plåtar, en under pappen och en som sen fästs på bärläkten. På det viset så slipper man alla problem som beskrivits här. Merkostnaden är minimal och den lösningen fungerar.

/Kent
 
Bifogar en enkel skiss på en lösning.... Just sådana tak utan papp och råspont är väldigt känsliga för indrivande regn och snö.
 
Hej
Kan du inte lägga fågelband som tätar mot teglet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.