Hej. I mitt kommande badrum kommer jag att inledningsvis ha tvättmaskin och torktumlare i ett hörn där det senare ska stå ett badkar. Rent spontant tänkte jag att man sätter en dosa som bara har utlopp uppåt, låter den sticka ut några mm och sätter en manschett på samma sätt som vid rörgenomföringar. Den dagen jag flyttar maskinerna kan jag då byta uttaget till ett tätt lock. Hur brukar man göra med tätskiktet vid eldosor? Jag har läst både GVK's branchregler och säker vatten men inte hittat nåt entydigt svar...
Det ska vara kakel på väggen, så dosan kommer ändå att behöva gå en bit utanför själva väggen med tätskiktet.
 
Inga EL-prylar i zon 1, du får tänka om med TM och TT. Är det ett kar med pump.
 
Det blir område 2 när badkaret är på plats, innan det hamnar det utanför klassificerat område. Sen skrev jag ju att jag ska ta bort uttaget när jag tar bort maskinerna, men jag vill inte ha ett hål i väggen då som ger upphov till fuktskador.
 
Har du inte vatten som kan komma dir nu, så varför inte sätta uttaget ( räkna ut ) mitt i en platta, plattan som är där sätts då med värmepistol och lite asfalt bakom. Klart att det ordinarie tättskiktet ska vara fram till doskanten. Att sätta med asfalt och värme gör att du kan ta bort den plattan och byta mot en ny utan hål. Bakom så klistrar du en en bit tätskikt över hålet och sätter dit den nya plattan. Kablarna i rör och dosa drar du ur, I restaurangkök sattes till 90 % plattorna i asfalt iaf på min tid i köken, hur det är vet jag inte, ( är då samtidigt ett tätskikt ) och om plattan spräcks, lätt att byta med en värmepistol.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.