R
Jag har i andra trådar skrivit om min tillbyggnad, som man aldrig har sökt bygglov för. Den har stått där över 20 år nu och då är det inga problem. Men nu vill jag höja takhöjden, vilket innebär en påverkan även utanför. Så, bygglov eller inte, det har jag inte tagit ställning till.

Tillbyggnaden (liksom huset i stort) är gjord av cementhålsten, men tänkte bygga upp tillbyggnaden ytterligare med lecablock. Dess tak vill jag göra i trä med takplåt ovanpå.

Nu har jag börjat skissa på en byggbeskrivning, som jag än så länge främst gör för att jag själv skall ha nytta av den. Inte för att lämna in osv..

Men det stora problemet just nu är tätningen till husväggen, vilket är utmarkerat med röda pilar på en av bilderna. Ett trätak som alltså sträcker sig intill cementväggen på huset, hur i hela friden skapar jag en godtagbar tätning mot vatten (fukt, regn, osv osv)??

Är tekniken att lägga tjärpapp ovanpå takets råspont och även fästa tjärpappen uppmot husets cementhålstensvägg? Eller vad har ni för tips? Har suttit fast med denna fråga länge.. :(

Eller är det bara cementtak som gäller i mitt fall för att få det vattensäkert?

Tacksam för tips!
 
  • tillbyggnaden_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tillbyggnaden_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
R
Mitt nästa tekniska problem är hur jag skall lägga reglarna över taket; på tvären (den kortare sträckan) eller på längden (den längre sträckan).. Har heller aldrig lagt tak förut eller ens planerat sådant här.

Nackdelen med att lägga dem på längden, över den längre sträckan, är väl risken att det blir svikt på mitten av taket och risk för att taket trycks in pga snö, osv..? Nackdelen med att lägga dem på tvären är att jag måste spänna upp en regel etc intill husväggen som verkligen sitter fast och som klarar takets tyngd.

Nu handlar det om ett lätt sluttande tak, typ pulpettak. Vad kan vara bäst; att lägga reglarna på tvären enligt bildalternativ 1 eller på längden enligt bildalternativ 2?

Vad säger ni? Tacksam för tips och kommentarer :)
 
  • alternativ_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • alternativ_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.