Flera hus i mitt område har efter 40 år fått läckage från gamla avluftningsventiler på taket. Vi har haft samma firma i området som bytt på ett antal hus senaste månaderna. Nyligen var samma firma hos oss och vår närmsta granne och bytte dessa ventiler. Jag var upp på vinden och tittade dagen efter och kunde dels konstatera att tätningsmassan, som hantverkaren har applicerat, inte tätar hela vägen upp och dels även se att jag kunde ana dagsljus i skarven mellan innertak och själva ventilmanschetten (syns på bilderna) När det gäller tätningsmassan har jag fått svaret av hantverkaren att så ska det inte vara. Utan tätningsmassan har "fallit ned" innan den torkat ordentligt. Den skulle han åtgärda. Han har dock inte svarat på min fråga än kring om det är rimligt att man kan se dagsljus vid ventilerna. Så därav min fråga, är det rimligt att man kan se dagsljus utifrån på det sättet man gör på bilderna? Borde det inte vara helt tätt mellan ventilmynning, manschett och tak (det är inte så att man ser rätt ut, men dagsljuset lyser in)?
 
  • Isolering syns i takkonstruktion, brun färg, skum, träbjälkar, ojämn yta, inomhusbild, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på en yta med oidentifierbart vitt skum, markerat område som innehåller reflekterande föremål eller yta.
  • Förseglad öppning med expanderande skumisolering och synlig struktur bakom, markerad med en röd cirkel.
Ser ut som fogskum, osäkert om det är rätt där då det släpper igenom fukt. Vad har ni för typ av yttertak och huvar?
 
Taket är vanliga takpannor med tjärpapp under. Osäker på vilka huvar som används. Något som firman tar hem själva från Finland fick jag förklarat. Kan ta en bild i dagsljus.
 
Ja, det borde vara tätt.
Det där är inte okej. Bild från utsidan i dagsljus vore intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.