Hej!
Har ett drygt 100 år gammalt hus (en gård) med torpargrund, i ena hörnet finns en källare på ca 16 kvm med betonggolv och stenväggar. Golvet är förmodligen gjutet direkt på marken och lite fukt vandrar upp genom golvet vilket nog är meningen då vi tror det är en potatiskällare. I skarven mellan golv och vägg (sten och betong) kommer det dock in väldigt mycket vatten vid blöt väderlek och nästan hela golvet blir ordenligt blött. Finns också ett par hål i betonggolvet där det kommer upp vatten. Har slängt på lite vanlig fin cement i skarvarna och i hålen vilket verkar hjälpa en del men det kommer fortfarande in vatten. Väggarna är nyligen dränerade från utsidan så vattnet måste väl tryckas in underifrån. Källaren behöver inte bli helt torr med de stora läckagen vill jag gärna bli av med.

Önskar tips på vad man kan täta med som är bättre än vanlig cement? Har läst lite andra trådar om tillsatser och vattenfast betong mm men har inte kunnat utröna vad som är bäst för mig och man vill ju helst göra rätt från början.
 
Om det är dränerat runt om och vatten kommer upp underifrån, så skulle jag funderat på ett pumphål.
Innan det skulle jag ställt mig följande frågor:
Ligger det under grundvattennivå eller varför klarar inte marken ta upp vattnet?
Är dräneringen korrekt utförd?
 
Hej och tack för svaret!

Grundvatten nivån är inget som dräneringsfirman har nämnt däremot sa de att vatten eventuellt kan rinna längs berget som kan gå under huset. Dräneringen går en bra bit under golvet och väggen har blivit torr så den verkar fungera men det är ju svårt att veta. De förslog att man ev skulle ta bort golvet och lägga kapillärbrytande skikt och sedan gjuta nytt golv.

Torpargrunden ligger betydligt högre upp och det verkar inte vara några fuktproblem där och fukten i källaren kan jag kontrollera med avfuktare tills vidare. Men om jag på ett enkelt sätt kunde få bort en del fukt så att inte avfuktaren måste gå för jämnan så skulle mycket vara vunnet och det finns 100 andra saker som måste göras på huset så jag letar efter en kortsiktig lösning. Därför undrar jag hur man enkelt tätar mellan golv och vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.