Jag har renoverat en Wamsker vedspis. Reparerat eldstaden med chamott (eldfast tegel) och eldfast massa
Caldecast F56. Jag bytte också ut glasfibertätningarna mellan hällen och spisen.

Men, vad ska man använda för tätning mellan den keramiska hällen och metallplåtsramen?

Det är en elastisk fog, den har torkat och spruckit och delvis ramlat ur, men man kan ändå böja bitarna som lossnat, se bilderna.

Vad är det för tätningsmaterial? Var köper man det?
Renoverad Wamsker vedspis med ny chamott och tätningar, elastiska fogar som behöver ersättas syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad Wamsker vedspis keramisk häll med synlig skadad tätning och metalldetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av keramisk häll och metallplåtsram med skadad elastisk fog på en Wamsker vedspis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en böjd och sprucken svart tätning mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en bit av elastisk tätning från en Wamsker vedspis, visar sprucken och delvis intakt fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På min Wamsler kökspanna ligger keramikhällen på eldfast garn av samma typ som används i på luckorna,funkar bra.
 
På min spis sitter keramplattan inlimmad i en plåtram. Plåtramen med infäst keramplatta ligger sen mot en filttätning.

Det skulle inte fungera att ersätta limmet med filt eftersom keramplattan skulle ramla ur plåtramen när man fäller upp hällen, som sitter ledad i ett gångjärn i dess bakre kant.
 
Ett par bilder till.
Hand som öppnar en gammal vedspis med svarta kakelplattor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen askinsats i ett kök med kaklad bänkskiva och synliga brännstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand öppnar locket på en inbyggd askelevator i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.