Vi har fåt röta i en karm under ett fast treglasfönster, se bild. Kan orsaken vara att varm inomhusluft nått fönsterramen pga att där är glapp mellan gummilisten och fönstret, se bild. Om detta är orsaken, hur tätar jag på bästa sätt, så att det inte uppstår igen?
 
  • Rötskadad karm under ett fast treglasfönster med synligt gap mellan gummilisten och fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glapp mellan gummilist och fönsterram på treglasfönster som kan ha orsakat röta
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Otät eller felmontering av bitarna , så vatten har kunnat rinna in , med röta som följd
Blir nog att se om du kan få bort det som är angripet och byta , det går inte att säga hur på distans
 
R rävlyan skrev:
Otät eller felmontering av bitarna , så vatten har kunnat rinna in , med röta som följd
Blir nog att se om du kan få bort det som är angripet och byta , det går inte att säga hur på distans
Ja, vi planerar att byta ut det angripna träet.
Jag vill dock försöka förstå hur det har uppkommit, för att förhindra att det händer igen.
Min teori är att det beror på glappet mellan gummilisten och treglasfönstret och att varm inomhusluft då kondenserats mot fönsterramen och gått in i träet (vi har inte haft kondens på fönstret). Har någon erfarenhet av detta? Fönstret monterades c:a år 2000
 
R
Det ser mera ut som att det är på något annat sätt som det blivit väta där , du visar en utsida som är
påverkad och då är det inte troligt att det kommer från insidan .
Det är nog ett avrinningsproblem , slår vatten på väggen vid regn och blåst ?
 
Stämmer att det är utsidan som är påverkad och ja regnvatten slår mot fönstret, där är i princip inget takutsprång över detta fönstret. Tycker ändå att det borde inte bli så här dåligt av vatten utifrån. Färgen var inte påverkad överhuvudtaget innan denna sommaren när vi började peta på det.
 
A
Det ser ut att saknas uppvik på dropplåten på sidorna. Mjukfog brukar släppa och då kommer vatten in som har svårt att torka upp
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Vätan har gått bakom färgen , kolla hur det ser ut med målningen , om den är heltäckande
mot något eller slutar med en kant mot omålat , där kan väta gå in mellan trä och färg ,inget ovanligt med att en färg ligger som ett lock över och inget syns
Är lika på äldre fasader , flagor som sitter lösa och kan bli fukt bakom
 
Erik_Hansson skrev:
Det ser ut att saknas uppvik på dropplåten på sidorna. Mjukfog brukar släppa och då kommer vatten in som har svårt att torka upp
Stämmer, man verkar ha monterat detta fasta fönster precis som ett öppningsbart. Skillnaden är att på öppningsbara har man ett fönsterblek under karmen med uppvikta sidokanter. Låter som en bra teori till vad som har hänt.
Hur fixar man detta enklast?
 
Redigerat:
R
Den grövre biten under fönstret tillhör den själva fönsterkarmen ?
 
R rävlyan skrev:
Den grövre biten under fönstret tillhör den själva fönsterkarmen ?
Bifogar en bild där man ser mer av konstruktionen.
 
  • Närbild av ett fönster som visar detaljer i dess övre konstruktion vid karmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Är det undre fönstret öppningsbart ? Inte lätt att åtgärda detta utan att ha varit med förr .
Det bästa är nog att prata med en plåtis som ser hur det går att utföra . tror det blir till att
knäcka lite plåt i special
 
R rävlyan skrev:
Är det undre fönstret öppningsbart ? Inte lätt att åtgärda detta utan att ha varit med förr .
Det bästa är nog att prata med en plåtis som ser hur det går att utföra . tror det blir till att
knäcka lite plåt i special
Även det undre fönstret är ett fast fönster.
 
R
Då sitter fönstren fast i samma regel ända upp och är två enheter , vet du hur det är med virket i övrigt . Föreslår att du tar kontakt med en plåtis för att det ska bli bra , kanske plåta in hela vägen uppifrån och ner
Att göra något själv tror jag inte på , blir lätt fel , jag skulle inte ge mig på det
Om du pratar med en plåtis ,kom tillbaka här och säg hur det blir , kan finnas andra som
hamnar i samma sits som dig
 
R rävlyan skrev:
Då sitter fönstren fast i samma regel ända upp och är två enheter , vet du hur det är med virket i övrigt . Föreslår att du tar kontakt med en plåtis för att det ska bli bra , kanske plåta in hela vägen uppifrån och ner
Att göra något själv tror jag inte på , blir lätt fel , jag skulle inte ge mig på det
Om du pratar med en plåtis ,kom tillbaka här och säg hur det blir , kan finnas andra som
hamnar i samma sits som dig
Tack för engagemanget och tips.
 
Ser ut som vattnet på fönsterblecket rinner ner direkt på karmen som sitter mellan fönstren . Svårt.att.avgöra på bilderna . Det du behöver göra är att byta allt trä i karmen . Sen sätta en plåt som täcker hela karmen ner till övre delen av andra fönstret typ 2 cm av träet
Typ som på bilden
 
  • Handritad skiss som visar vattenflöde på ett fönsterbleck ner på karmen mellan två fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.