Hej, vet inte om detta kommer till rätt forum men den kanske kan flyttas. Vi är en brf-förening med äldre hus, byggt 1958, som börjat med brandskyddsfrågan. Vi har ju där att följa regler som var aktuella 1958. Vi har dock tagit reda på att alla dörrar, förutom lägenhetsdörrarna, som gränsar till ett trapphus ska ha dörrstängare monterade idag. Vad jag förstått så är inte kravet på våra gamla dörrar att det ska bli någon sluten brandcell
eller att de ska stå emot brand eller så utan att förhindra/försena rök från att fylla trapphusen.

Nu har vi i källaren en passage, 1,5 m lång, från trapphuset in till en korridor med tvättstugor m m.
För oss vore det mycket lättare att sätta in en dörr i den passagen så att dörrarna i tvättstugekorridoren inte skulle behöva modifieras. Dock går det i denna passage ett antal rör i taket. Det är varm/kallvatten, värme och avloppsrör, 6 st totalt. Själva dörren får plats under rören men det blir alltså en fyrkant ovanför dörren, kanske 0,4m x 1,20m där rören går . Finns det någon metod för att täta till runt rören? Jag tänker mig någon form kring rören och fylla den med skum eller något. Som sagt, det behöver nog inte vara så att konstruktionen ska stå emot brand men rök.
 
Åsa Lund
Regelverket är att det som är från 1958 ska klara 1958 års regler. Och att det ni gör nu ska klara dagens regler. Alltså ska det ni sätter dit nu vara bättre.

Ja, man kan brandavskilja och täta runt rör men det beror på förutsättningarna på plats hur man ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.